Home

Techniekaccentklassen In De Brugklas

Dit project draagt bij aan de realisatie van Doel 4

Het Insula College in Dordrecht, een school met mavo/havo-brugklassen, heeft twee brugklassen ingericht als ‘Techniekaccentklas’ Deze leerlingen krijgen drie uur per week les in techniek en technologie. Na de brugklas kunnen zij, als ze dat willen, versnellen. In het derde leerjaar volgen zij dan al lessen op het ROC Da Vinci College in de richting engineering.

“Met onze mavo/havo vielen we tussen de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg van het vmbo en het Technasium van havo/vwo. Daarom zijn we met de Techniekaccentklas gestart”, vertelt Frank Kouwenhoven, projectleider van de Techniekaccentklas. In de Techniekaccentklas staat het vak ‘Techniek ‘ drie uur per week op het rooster. In de andere brugklassen is dat één uur. Ook in de tweede krijgen de leerlingen van de Techniekaccentklas drie uur techniek. “De eerste groep start na de zomervakantie met de daadwerkelijke versnelling”, zegt Frank Kouwenhoven. “Op dit moment zijn we de laatste afspraken aan het maken met het Da Vinci College.”

Projecten
De lessen Techniek worden gegeven in de vorm van projecten waarbij een partij van buiten de school de opdracht geeft, bijvoorbeeld een bedrijf. In het afgelopen jaar hebben de leerlingen in opdracht van het naburige zorgcentrum een bekerhouder gemaakt die aan een rollater bevestigd kan worden, een brug ontworpen in opdracht van de gemeente Dordrecht, ventilatoren op zonne-energie laten draaien, een vrachtschip omgebouwd tot een hotelboot en aan de slag geweest met robots. “We beginnen altijd met een bezoek aan het bedrijf of een gastles. Voor de energie zijn we bij Eneco geweest, voor de boot bij Scheepswerf Hoebee, voor de robots bij Valk Welding, een bedrijf dat lasrobots maakt. Het bedrijfsleven is blij met onze interesse. Dat is ook wel logisch, er is hier veel scheepsbouw en de vraag naar hoog en middelbaar opgeleide werknemers is groot.”

Technologieroute
Het Insula College is aangesloten bij TalentOntwikkeling Techniek (TOT), een samenwerkingsverband van drie scholen voor voortgezet onderwijs, ROC Da Vinci College en Hogeschool Rotterdam. Het doel is om een technologieroute te ontwikkelen waarbij leerlingen in principe in negen jaar het hbo-diploma haalt. Op het Insula College kunnen leerlingen na de Techniekaccentklas kiezen voor versnelling. Daarin worden het tweede, derde en vierde leerjaar in twee jaar samengevoegd. Het derde leerjaar volgen de leerlingen één dag per week les op het Da Vinci College. Kouwenhoven vertelt dat het versnellen voor sommige docenten lastig is. “Ze zijn gewend een methode te volgen, en dat moeten ze loslaten. Maar ze zien ook de kansen die het biedt. We kunnen nu alles opnieuw inrichten.”

Netwerken
Ruud Maasdam, leraar Techniek, is enthousiast over de Techniekaccentklas en over het M-Tech-programma. “De financiële impuls is prettig, maar ook de netwerken, het delen van kennis”, vertelt hij. “We hebben een goed geoutilleerd technieklokaal. Met de M-Tech-middelen kunnen we gereedschappen en materialen kopen.” Maasdam heeft veel contacten in het bedrijfsleven. “Ik ga vaak naar netwerkbijeenkomsten. Ik heb ook contacten bij de krant, ook dat helpt.”

Ontwerpcirkel
Techniek is niet alleen iets maken, maar ook onderzoeken en ontwerpen. Maasdam: “We werken met de ontwerpcirkel. We beginnen bij het probleem, dan formuleren we een programma van eisen, we maken een plan van aanpak, we doen onderzoek, we vergelijken, we kijken naar bestaande oplossingen. Soms verwachten we wel veel van ze. Bij dat vrachtschip dat een hotelboot moest worden, moesten ze bouwen vanaf een tekening. Dat is wel pittig.”

Meiden
Het is ook voor Insula College niet eenvoudig om meiden voor techniek te motiveren. Volgend jaar nemen er vijf meiden deel aan de Techniekaccentklas, dit jaar telt de klas twee meisjes. Wat vinden zij leuk aan techniek? Leerling Maartje van Buuren vindt het interessant om te zien hoe dingen in elkaar zitten. “Maar ik doe geen versneltraject, ik weet nog niet of ik verder ga met techniek.” Joyce van Rijn weet het wel: “Ik wil architect worden. Ontwerpen en het zelf maken vind ik het leukst. Ik heb het meeste geleerd van de bekerhouder.”

Gastlessen en bedrijfsbezoeken
Wim den Boef is manager planning & coordination bij Valk Welding, een bedrijf dat zich actief inzet om leerlingen te interesseren voor techniek. “Met onze gastlessen en bedrijfsbezoeken willen we leerlingen inspireren”, vertelt Den Boef. “We werken op dit moment met zo’n twintig onderwijsinstellingen samen. Onze motivatie is daarbij meerledig. De leerlingen zijn onze toekomstige collega’s, maar ze kunnen ook onze toekomstige klanten zijn. Het belangrijkste is dat we het technisch onderwijs bevorderen en op een hoger plan brengen. Je kunt wel klagen over hoe slecht het onderwijs is, maar het is zinvoller om er ook iets aan te doen.” Zelf ervaart Den Boef de gastlessen op het Insula College als waardevol. “Ik ontmoet daar kinderen die werkelijk geïnteresseerd zijn. Dat is heel prettig als je een verhaal wilt vertellen.”

Deze case is een voorbeeld van doel 4 van het Techniekpact: Voldoende vo-leerlingen kiezen voor een bètatechnisch profiel. 

MEER CASES BIJ DOEL 4

ONDERWERP: VMBO

Doel 4

Toptechniek in bedrijf: Drechtsteden

Vmbo en mbo vinden elkaar binnen de Duurzaamheidsfabriek.

Doel 4

Het ingenieursbureau op school

Samenwerking tussen TU/e junior en het Theresialyceum.

ONDERWERP: VMBO

Doel 4

Matchingday Masterplan Techniek Amsterdam

Onderwijsinstellingen en bedrijfsleven vinden elkaar.

ONDERWERP: VMBO

Doel 4

Techniekaccentklassen in de brugklas

Onderwijsvernieuwing: verbinding met de praktijk