Home

ICT // Mobiliteit // Nieuwsbrief // werken in de techniek

Escape voor werkzoekende ICT’ers dankzij bijzonder scholingstraject

Het ligt voor veel werkzoekende ICT’ers niet direct voor de hand. Slechts weinigen zullen in beginsel denken aan een toekomst als support engineer. Toch staat een groot aantal werkgevers om deze helpdeskmedewerkers te springen. Daarom is er in de regio Groningen onlangs een uniek project gestart, waarin UWV en ITPH Academy acht werkzoekenden met een ICT-achtergrond klaarstomen voor een baan bij Centric.



‘Met deze samenwerking willen we in de ICT-sector de huidige mismatch op de arbeidsmarkt tegengaan’, zo vertelt Marieke Duijndam, landelijk adviseur werkgeversdiensten van UWV. ‘De ontwikkelingen in de ICT-sector gaan enorm hard, waardoor werkgevers steeds hogere eisen stellen aan het kennisniveau van hun medewerkers. Dat maakt het lastig voor werkzoekende ICT’ers, omdat in de periode zonder baan hun kennis achterop raakt. Tegelijkertijd is het voor werkgevers in die sector moeilijk om extern personeel te vinden dat aan het vereiste kennisniveau voldoet. Daardoor is het dus belangrijk dat werkzoekenden ICT’ers door middel van scholing weer kansrijk worden op de arbeidsmarkt.‘

Dankzij dit inzicht sloegen UWV, opleider ITPH Academy en ICT-detacheerder Isential tijdens de zomer van 2017 de handen ineen, vooral ook omdat werkgever Centric aangaf moeite te hebben om extern nieuwe support engineers te vinden. Duijndam: ‘Gezamenlijk bedachten we een leertraject om werkzoekenden ICT’ers, met behoud van hun WW-uitkering, klaar te stomen voor deze kansrijke functie. Hierbij kozen we in beginsel voor de regio Groningen: dat is namelijk het gebied waarin de bevolking krimpt en er een tekort aan arbeidspotentieel dreigt, maar ook waar veel landelijke organisaties hun ICT-tak hebben gestationeerd. Het voordeel in deze samenwerking is dat ITPH de wereld van de werkgevers goed kent. Zij konden daardoor een opleiding op maat maken, die in dit geval aansloot op de wensen van Centric.’

Met behulp van die specifieke wensen en in samenspraak met regiomanager Bert Matthijssen van Centric werd vervolgens ook een wervingsprofiel opgesteld, waarmee het WerkgeversServicepunt Noord voor het opleidingstraject op zoek kon naar geschikte werkzoekende ICT’ers. Na een voorlichtingsavond en een assessment voor belangstellenden, bleef er uiteindelijk een selectie van acht kandidaten over. ‘De meesten van hen vonden het in het begin wel spannend om na lange tijd weer een opleiding te gaan doen en daarvoor examens af te leggen’, zo vervolgt Bas Kelder van ITPH Academy. ‘Wat motiveerde was dat de kandidaten wisten dat er voor hen allemaal bij Centric een baan als support engineer in het vooruitzicht lag. Bij andere studies is het immers altijd nog maar afwachten of je aansluitend bij een werkgever terecht komt.’

De opleiding werd desondanks door veel kandidaten als ‘pittig’ ervaren. De eerste vier maanden kregen zij intensief les op de speciaal hiervoor geopende opleidingslocatie in Groningen, waarna vanuit Isential een detachering volgde bij Centric. Kelder vertelt: ‘Tijdens de opleiding werden zij bijgeschoold op grond van de certificeringseisen die Centric hanteert. Zo bestond het leeraanbod uit verschillende onderdelen, waarvoor certificaten moeten worden behaald. Denk hierbij onder meer aan studie op het gebied van MCSA Windows 10, servers en netwerken, ITIL en het rapporteren van calls, maar ook aan effectief en klantgericht communiceren. Aanvankelijk denken veel ICT’ers eerder aan een toekomst als programmeur in plaats van werken als support engineer. Velen van hen beseffen echter niet dat werkgevers om deze medewerkers staan te springen. Het vormt dus een unieke kans.’

Dat dacht ook Klaas Meijer (51). Door een reorganisatie verloor hij begin dit jaar zijn baan bij een werkgever in de telecomsector. Via UWV kwam hij bij dit opleidingstraject terecht en ligt er nu voor hem een functie als support engineer bij Centric in het verschiet. ‘Ik dacht: dit is precies wat ik nodig heb’, vertelt hij. ‘In mijn vorige baan had ik al affiniteit met netwerkapparatuur en ICT. Het werk als support engineer sprak me meteen aan. Ik wil namelijk graag klantondersteuning bieden en mensen helpen bij verstoringen. En natuurlijk is het grandioos om bij Centric aan de slag te kunnen.’

Inmiddels heeft deze samenwerking tot soortgelijke ICT-scholingstrajecten geleid in de regio’s Zwolle, Eindhoven, Haaglanden, Amsterdam en Leiden. Meijer besluit: ‘Het mooie aan dit opleidingstraject is dat je als werkzoekende weer werkritme opdoet en dat je de mogelijkheid krijgt om je opleidingspapieren op orde te brengen. Het vormt dus een ideale opstap naar een baan.’