Home

Noordwest

Havo’s zijn enthousiast over nieuwe techniekprojecten

Hogescholen, havo’s, de gemeente en bedrijven hebben vier nieuwe techniekprojecten ontwikkeld om de interesse van havoleerlingen te wekken voor techniek. Onlangs mei presenteerden de makers bij de Vrije Universiteit hun plannen aan de betrokken havodocenten. Bij de scholen is veel enthousiasme om dit  schooljaar met de projecten te beginnen.

“We willen jullie leerlingen graag de schoolbanken uithalen”, zegt Joost van Elten (Masterplan Techniek Amsterdam) aan het begin van de bijeenkomst. “In deze nieuwe projecten voor de havo kunnen derde- en vierdejaars acht of negen dagdelen kennismaken met de wereld van de techniek én de vervolgopleidingen op het hbo. Vandaag presenteren wij de vier projecten. We hopen dat jullie daar op korte termijn een keus uit maken, zodat we de projecten kunnen inplannen.”

In het eerste project maken leerlingen kennis met de luchtvaartfotografie. Hoe zorg je ervoor dat een vliegtuig stabiel blijft als je een nieuwe (zwaardere) camera inbouwt? Uiteindelijk gaan de leerlingen dit uittesten met een papieren vliegtuig met motortje. Boris Böing (Hogeschool van Amsterdam: “Ze rekenen zelf uit hoeveel massa je kunt toevoegen zonder dat het vliegtuig instabiel wordt.” Een van de docenten suggereert om nog een excursie naar Schiphol aan het programma toe te voegen: “Dan gaat het nog meer leven.”

Het tweede project – een opdracht van Waternet – gaat over vaarbewegingen in crisissituaties. Hoe kun je de vaarwegen van Amsterdam leegmaken als in een van de grachten een brandende tanker ligt? Net als bij de andere projecten presenteren de leerlingen aan het slot de gevonden oplossingen aan de opdrachtgever. “Wordt er wel rekening gehouden met de lengte van de boten?”, vraagt een van de docenten zich af. Joost van Elten: “We zorgen er steeds voor dat de projecten zo realistisch mogelijk zijn.”

Het ontwikkelen van tijdelijke woonvoorzieningen voor vluchtelingen is het doel van het derde project. Waarschijnlijk gaan de leerlingen onder meer naar Fiction Factory, waar een kartonnen ‘wikkelhuis’ staat. Joost van Elten: “Een inspirerende omgeving voor de aftrap, meteen de school uit!” Houden jullie ook rekening met voorzieningen zoals scholen en ziekenhuizen, wil een van de docenten weten. Een van de ontwikkelaars: “Met dit project kun je alle kanten op, het is in de uitwerking het minst begrensd.” Een collega: “Er zijn ook veel mogelijkheden om andere vakken te betrekken, zoals economie en aardrijkskunde.”

Het vierde project draait om afvalscheiding. Kunnen de leerlingen een prototype van een afvalverzamelaar ontwikkelen waarmee het scheiden van afval leuker en aantrekkelijker wordt? Joost van Elten: “De essentie zit in de analyse en onderzoeksfase – net als bij de andere projecten. Daar nemen studenten van de HvA de leerlingen in mee. Ze gaan er écht goed over nadenken.”

Meer weten?
Neem dan contact op met Joost van Elten van het Masterplan Techniek Amsterdam via telefoonnummer 06 52 46 32 97 of j.elten@chello.nl.