Instroom
Om aan de groeiende behoefte naar technisch geschoold personeel te kunnen voldoen zal de keuze voor een technische opleiding vaker moeten worden gemaakt.
Foto: UWV
Op straat kun je er eigenlijk niet meer omheen. Van zowel links als rechts zoeven er steeds meer elektrische fietsen voorbij. Met ongeveer dezelfde snelheid blijft ook nog altijd de vraag naar nieuwe fietstechnici toenemen, vooral met specifieke kennis van e-bikes. Om aan die behoefte te voldoen, heeft het landelijk WerkgeversServicepunt van UWV samen met de Tweewieler Academy verschillende regionale scholingstrajecten voor werkzoekenden opgezet. Zo ook in de provincie Zeeland, waar werkzoekenden - zelfs tijdens de eerste coronamaanden – in vier maanden tijd tot medewerker fietstechniek zijn opgeleid.
Tekst door: Bart Frenken, UWV WERKbedrijf Businessadvies & Communicatie
"Toch was het vooraf nog spannend of de nieuwe groep met dit verkorte scholingstraject kon beginnen", zo blikt adviseur werkgeversdiensten Mascha Visser van UWV terug. "Vanwege de coronacrisis hebben we lang getwijfeld. Maar toen er op anderhalve meter meer mogelijk werd, hebben we uiteindelijk besloten het toch te laten doorgaan. Er stonden tien gemotiveerde kandidaten klaar, dat gaf wel de doorslag."
Ook dit jaar hadden zich namelijk weer veel werkzoekenden voor het scholingstraject tot medewerker fietstechniek aangemeld. Mascha: "Nadat onze oproep naar kandidaten in een mail aan een grote groep werkzoekenden was verzonden, kwamen er veel reacties binnen. Voor de start van elke nieuwe opleidingsgroep zoeken we standaard naar kandidaten die affiniteit hebben met fietsen, over een technische achtergrond beschikken en - als het even kan - enthousiast worden van klantcontact. Daaropvolgend voeren wij samen met de Tweewieler Academy en detacheringsbureau Deinco Uitzendgroep sollicitatiegesprekken, waarna we een selectie van ongeveer tien kandidaten maken. Vanwege corona waren ditmaal alle gesprekken online, dat was voor ons allemaal nieuw. Dus een extra uitdaging."
Goed van pas
Dat laatste kan Yvo van Rotterdam beamen. Hij is projectmanager van de Tweewieler Academy, een onderdeel van Innovam: het kennis- en opleidingscentrum in de mobiliteitsbranche. "Al sinds 2017 werken we met UWV en Deinco samen om werkzoekenden tot medewerker fietstechniek op te leiden en aan het werk te helpen", zo legt hij uit. "Dit initiatief is destijds ontstaan omdat hier in Zeeland de fietsenzaken aangaven een dringend tekort aan fietstechnici te hebben. In de eerste jaren hebben we vooral kandidaten vanuit de WIA en Wajong tot medewerker fietstechniek opgeleid, daar zijn later ook kandidaten vanuit de WW bijgekomen. De stevige basis van onze samenwerking kwam dit jaar goed van pas toen we vanwege corona ineens de verschillende stappen in en rondom de opleiding anders moesten inrichten."
Zo zijn de eerste opleidingsdagen online gegeven. "Een van onze docenten stond toen bij een fiets, vergezeld door een cameraman", zo licht Yvo toe. "Op die manier gaf hij les. Later, na de versoepelingen, konden de praktijkdagen weer op onze opleidingslocatie plaatsvinden. Dat ging verdeeld over twee groepen van maximaal vijf personen, waarbij iedereen op anderhalve meter afstand van elkaar bleef en er gewerkt werd met een aanwijsstok. De opleiding bestaat in totaal uit 24 opleidingsdagen. Het betreft een verkorte opleiding waarin de deelnemers binnen vier maanden de basiskennis- en vaardigheden van de fietstechniek leren. Het is geen mbo-opleiding op niveau 2, want die duurt twee jaar. We spreken daarom van mbo niveau 1,5, een voorloper op niveau 2. Deze scholingstrajecten worden deels bekostigd door UWV en deels door de werkgever waar de kandidaat vervolgens gaat werken."
Die werkgevers worden tijdens de opleiding gezocht door UWV en detacheringsbureau Deinco Uitzendgroep. Yvo vervolgt: "In het tweede deel van de opleiding is het de bedoeling dat er bij een werkgever stage wordt gelopen, wat uiteindelijk moet resulteren in een dienstverband. De kandidaat beschikt dan over een stevige basis om een vervolgopleiding te gaan doen. Voor wie er nog geen stageplaats is gevonden, bestaat tijdens de opleiding de mogelijkheid om voorlopig het vak in de praktijk te leren in onze Cyclehub in Middelburg. Onder leiding van een leermeester kan daar kennis en ervaring worden opgedaan met de technische vak-onderdelen, de kassasystemen en fietsverhuur. Omdat de meeste werkgevers tijdens de coronatijd geen stageplek konden bieden, vormde de Cyclehub een prima alternatief om in de praktijk het vak te leren."
Meerdere kanten op
Inmiddels is een overgroot deel van de kandidaten uit de recentste cursusgroep uitgestroomd naar een werkgever. Mascha: "Het prettige van deze samenwerking is dat elke partij een netwerk heeft om voor kandidaten werkgevers te benaderen. Bovendien kunnen kandidaten na afronding van de opleiding hun technische kennis ook nog inzetten voor medische hulpmiddelen, zoals een elektrische rolstoel. Je kunt met deze opleiding dus meerdere kanten op."
Yvo: "Vooral in de coronaperiode is de kracht van deze samenwerking maar weer gebleken. Zo heeft UWV bijvoorbeeld bij verschillende regelingen meegedacht in oplossingen, zodat het voor werkgevers toch mogelijk bleef om kandidaten vanuit de opleiding aan het werk te helpen. Aan het eind van deze opleiding worden de examens niet door ons afgenomen, maar door een onafhankelijk exameninstituut. Waar we enorm trots op zijn, is dat het slagingspercentage van deze opleidingsgroep net zo hoog ligt als vóór de coronaperiode. De online lessen hebben daar dus geen impact op gehad."
‘Iedereen aanraden’
Een van de afgestudeerde fietstechnici is Bram Hagens (54), die inmiddels aan het werk is bij Kassteele Tweewielers in Noordgouwe. "Het is allemaal enorm snel gegaan", zo vertelt hij. "Toen ik van dit opleidingstraject hoorde, was ik meteen enthousiast en kon ik nagenoeg direct beginnen. Ik was werkzoekende en heb lang geleden de opleiding tot elektromonteur gedaan. Door mijn familieachtergrond heb ik in het verleden vooral in de supermarktbranche gewerkt. Daar is mijn kennis van elektrotechniek regelmatig nog van pas gekomen, omdat ik bijna alle elektroklussen zelf uitvoerde. Dat is ook de reden waarom nu vooral het werken met e-bikes mij zo aanspreekt. Ik heb het bij deze werkgever enorm naar mijn zin en mag binnenkort starten met de opleiding op niveau 2. Het prettige van de 1,5 opleiding vond ik dat er veel aandacht was voor de praktijk. Ik kan dit traject dan ook iedereen aanraden."
Naast Zeeland bestaan er inmiddels soortgelijke opleidingstrajecten in de regio’s Den Haag, Amsterdam, Doetinchem, Utrecht, Limburg en Eindhoven. Wil je een beter beeld van het opleidingstraject krijgen? Bekijk dan de video.