Bron: Unsplash

24 oktober 2022

Jansen Huybregts zette via 9 stappen een academie op

Binnen Jansen Huybregts, een bouwbedrijf gespecialiseerd in Onderhoud & Renovatie, is leren en ontwikkelen altijd al belangrijk geweest. Ze zijn van huis uit een leerschool waar medewerkers en zij-instromers zich in allerlei richtingen kunnen ontwikkelen en doorgroeien. Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt groeide de wens om hier nog meer structuur in aan te brengen en helder beleid te ontwikkelen. Maartje Zwaneveld (manager P&O) schakelde daarom ICM in om een interne academie op te zetten.

Waarom een Interne Academie?
Maartje: 'Het ontwikkelen van mensen zit in ons bloed. Maar we hebben er nooit procedures voor vastgelegd, er was nog geen uniform beleid. Door de grote krapte op de arbeidsmarkt, en daarmee het tekort aan vaklieden, werd het hoog tijd om dat te veranderen. Via een academie willen we nieuwe medewerkers goed kunnen onboarden, zodat ze snel het Jansen Huybregts DNA krijgen. We willen dat huidige medewerkers beter doorstromen óf kwalitatief beter in hun huidige functie worden én we willen zij-instromers aantrekken. De academie is voor alle medewerkers: van directie tot monteur. We hebben het dan over 400 à 450 mensen'.

Welke stappen hebben jullie gezet om tot een interne academie te komen?
'We hebben met een aantal medewerkers uit verschillende hoeken van de organisatie een werkgroep opgericht waarin we vaststelden wat we belangrijk vinden en wat we willen realiseren. We hadden al snel in de gaten dat we begeleiding nodig hadden; het ontwikkelen van mensen is echt een vak en we konden dit er niet zomaar bij doen. We nodigden daarom een aantal partijen uit met de vraag: kunnen jullie ons helpen met het opzetten van een academie?'

'We kozen voor ICM, voornamelijk door de persoonlijke klik die we voelden. Naast een accountmanager vonden we het ook belangrijk om degene te ontmoeten die daadwerkelijk bij ons aan de slag zou gaan. Bij ICM was dat Kim de Keijzer, die meteen bij de eerste kennismaking aanwezig was. Er was direct een klik, er was begrip over wat we zochten en over de doelgroep waar we mee te maken hebben. En Kim heeft ook nog eens affiniteit met klussen!'

Waar heeft Kim bij geholpen?
'Samen met Kim hebben we het 9 stappenmodel doorlopen om tot de beste vorm van leren in onze organisatie te komen. We breidden de werkgroep die we in het begin hadden opgericht uit en spraken tweewekelijks af om de stappen door te nemen, te brainstormen en te sparren. Zo dachten we vraagstukken uit als: Waarom willen we eigenlijk een academie? Welke doelen willen we ermee behalen? Hoe laten we mensen aan het roer staan van hun eigen carrière? Welke leerpaden bieden we aan? Hoe geven we ontwikkeling prioriteit, ondanks drukte? Wie heeft beslissingsbevoegdheid? Hoe meten we het succes van de academie? Kim begeleidde ons hierbij en stelde ons de juiste vragen. Het was heel fijn dat Kim ons de input liet spuien, en dat zij het verzamelde, structureerde en overzichtelijk op papier zette. Die werkmethode beviel heel goed'.

Hoe staat het er nu voor?
'De 9 stappen hebben we nu afgerond, waardoor we een helder beeld hebben van hoe we nu verder willen. Zo hebben we een nieuwe collega aangenomen die de daadwerkelijke ontwikkeling van de academie zal leiden. Hierbij kun je denken aan de ontwikkeling van opleidingen en trainingen voor alle disciplines in de organisatie, van een training tegels zetten tot een training over communicatieve vaardigheden'.

'Om zowel intern als extern de Jansen Huybregts Academie te promoten, namen we een filmpje op (zie hieronder). Dit filmpje geeft een mooi inkijkje in onze unieke bedrijfscultuur: we zijn een serieuze, groeiende organisatie, waar een ongedwongen sfeer hangt, waar werkplezier hoog in het vaandel staat, waar geluisterd wordt naar behoeftes en waar ontzettend veel doorgroeimogelijkheden zijn'.

Wat zijn jouw tips voor organisaties in een vergelijkbare situatie?
'Ik denk dat het heel belangrijk is dat de plannen die je hebt organisatiebreed worden gedragen. Het oprichten van een werkgroep heeft bij ons heel goed gewerkt. Soms zaten we voor mijn gevoel met wel heel veel mensen lange tijd bij elkaar om te brainstormen, maar achteraf gezien is dat heel waardevol geweest. Dat we het zo breed hebben getrokken, heeft een positief effect gehad op het draagvlak. Het is een investering, maar het voelt daarna heel natuurlijk om de plannen te implementeren. Dat is de winst die je eruit haalt'.

Over het bedrijf

Jansen Huybregts omschrijft zichzelf als een flexibele én professionele organisatie waarbij kwaliteit en service niet afhankelijk zijn van de omvang van het project. Of het nu gaat om het vervangen van een badmengkraan, het repareren van een voordeurslot of de complete renovatie van een appartementencomplex. Jansen Huybregts doet het. Al jaren.