Instroom
Om aan de groeiende behoefte naar technisch geschoold personeel te kunnen voldoen zal de keuze voor een technische opleiding vaker moeten worden gemaakt.
Wie op mbo-niveau aan de slag wil in de ICT, komt zonder een aantoonbare achtergrond in deze sector lastig aan een baan. Toch bestaat er nu een kansrijke route, dankzij een samenwerking tussen UWV, opleidingsinstituut Aventus en het IT/ICT-detacheringsbureau InWork. Gezamenlijk stomen zij tijdens een pilot zij-instromers klaar voor de functie van servicedeskmedewerker bij de politie, een ICT-baan met doorgroeimogelijkheden.
‘Voor zij-instromers zonder ICT-ervaring is dit een unieke kans’, zo vertelt Yvonne van Dijk, landelijk adviseur werkgeversdiensten bij UWV. ‘Dit is mogelijk omdat InWork bij kandidaten de nadruk legt op hun vaardigheden. Een servicedeskmedewerker dient communicatief vaardig te zijn en het leuk te vinden om een probleem op te lossen. De benodigde ICT-kennis is nog aan te leren. Het gaat hier om een andere manier van kijken naar talenten. Die benadering vormt dus een mooie ingang om aan de slag te kunnen in de ICT.’
Bredere zoektocht
Toch is deze aanpak enigszins uit nood geboren. ’Want andersom is het voor ons eveneens lastig om goede kandidaten te vinden’, zo legt Olaph van Hennik uit, fieldmanager bij InWork. ‘De meeste ICT’ers met werkervaring zijn minder geïnteresseerd in de functie van eerstelijns-servicedeskmedewerker. Dat maakt het voor ons noodzakelijk om breder te zoeken naar nieuw personeel. Dan kom je ook uit bij kandidaten zonder een ICT-achtergrond. Het werk van de servicedeskmedewerker is meestal een eerste noodzakelijke stap om kennis en ervaring op te doen in de ICT-infrastructuur. Dat maakt deze functie geschikt voor starters, je hoeft er geen doorgewinterde ICT’er voor te zijn. Een van onze grootste opdrachtgevers is de politie. Daar zijn ze voor de Servicedesk op zoek naar creatieve profielen. Dat betekent dat ze ook openstaan voor kandidaten zonder achtergrond in de ICT. Ervaring is mooi, maar geen verplichting. Want de ICT-kennis die nodig is, leren wij de kandidaten tijdens een opleidingstraject op maat.’
Dat maakt dit opleidingstraject ook geschikt voor belangstellenden uit andere branches, zoals de werkzoekenden met een uitkering bij UWV. ‘Vandaar dat we vanuit UWV samen met InWork hebben gekeken naar de mogelijkheden’, zo gaat Yvonne verder. ‘Daaropvolgend is deze pilot ontstaan. Binnen UWV hebben onze adviseurs dit leerwerktraject bij werkzoekenden onder de aandacht gebracht. Omdat de Servicedesk van de politie gevestigd is in Zwolle, hebben we ons bij de werving vooral gericht op kandidaten uit die regio. Zij hebben vervolgens een gesprek met InWork gehad en zijn aansluitend daarop voorgesteld aan de politie. Daarna volgde er een screening, die gebruikelijk is voordat je bij de politie mag komen werken. Onlangs is medio november de pilot met de eerste opleidingsgroep van start gegaan, bestaande uit tien kandidaten. Zij hebben bij InWork een contract gekregen en hun opleiding duurt twintig weken.’
De opleiding
Het begin van dit traject betekent een korte terugkeer naar de schoolbanken. ‘In de eerste twee weken draait het namelijk om het opdoen van benodigde kennis en vaardigheden’, zo vult Olaph aan. ‘De ene helft van dat opleidingsgedeelte verzorgen wij namens InWork zelf, namelijk: het technische deel en de communicatietraining. Aventus verzorgt de andere helft, bestaande uit trainingen over security, Microsoft en ticketregistratie. Na afloop daarvan start het leerwerktraject van achttien weken bij de politie. De kandidaten doen daar dan praktijkervaring op als servicedeskmedewerker, met één terugkomdag voor de opleiding in de week. Bij een succesvolle afronding daarvan ontvangen zij een volwaardig diploma op mbo-niveau 4. En belangrijker nog: aan dit traject zit een baangarantie verbonden, met een contract van zeven maanden. Dat contract wordt bij goed functioneren doorlopend verlengd. Bovendien blijven de kandidaten toegang houden tot onze opleidingsomgeving, waardoor het vervolgens mogelijk is om nog meer certificaten te halen. Zo is het vanuit de functie van servicedeskmedewerker mogelijk om door te groeien naar netwerk- of systeembeheerder, dat weer een volgende opstap kan vormen naar andere functies in de ICT. Kandidaten kunnen eventueel ook ervaring bij andere opdrachtgevers van ons opdoen en zo verder bouwen aan hun cv. Er zijn dus genoeg ontwikkelkansen.’
‘Roer om’
Op dit moment betreft dit leerwerktraject nog een pilot. Volgens Olaph bestaat er vanuit het hele land al vraag naar meer van soortgelijke leerwerktrajecten. ‘Maar we moeten komend voorjaar eerst maar eens deze huidige pilot evalueren, daarna zien we pas verder’, vertelt hij. Een van de kandidaten die binnen deze pilot dit leerwerktraject tot servicedeskmedewerker volgt is Dick Vruggink (59), die in augustus van dit jaar vanwege een bezuiniging zijn baan als productieleider bij een grafisch bedrijf verloor. ‘De adviseur werk van UWV heeft mij op dit opleidingstraject gewezen’, zo vertelt hij. ’In het begin solliciteerde ik nog naar de functie van productieleider, maar heb vervolgens besloten om het roer om te gooien. Ik heb altijd al veel belangstelling gehad in de ICT, daar ligt mijn ambitie. Vandaar dat ik kort geleden ook al gestart ben met een opleiding tot programmeur. Toen de adviseur van UWV mij op dit leertraject wees, werd ik meteen enthousiast: de functie van servicedeskmedewerker is een kans om in de ICT aan de slag te komen. Hier ben ik heel blij mee, een nieuwe deur gaat open.’