2020.23.09 - Maak de match op basis van inhoud

23 september 2020

'Maak de match op basis van inhoud'

Voor de techniekacademies van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) is het vinden van geschikte techniekdocenten een uitdaging. Dickjan Schaap startte vanuit de HAN een project om hybride docenten te werven.

Dickjan Schaap startte in augustus 2018 met een project dat gericht is op het werven van hybride docenten. Dat project is grotendeels uit nood geboren erkent hij. “Het is lastig om goede docenten te vinden. Toen ik werd gevraagd om dit project te starten stonden sommige vacatures al meer dan een jaar open, vooral bij Automotive en ICT. Maar ik geloof ook echt in het concept hybride docenten. Ik vind dat het bedrijfsleven zo dicht mogelijk op het (beroeps)onderwijs moet zitten.” 

Directe aanpak
“Ik begon met een rondje langs de velden, intern ophalen waar behoefte aan was. En om commitment op te halen. Ik heb van begin af aan gezegd: als we hiermee beginnen dan gaan we ervoor. Dat betekent voor mij dat er budget moet zijn en dat wij vanuit het onderwijs ons best doen om de hybride docenten te verwelkomen. Daarna sprak ik met grote bedrijven in de regio. Vooral op directieniveau en met HR-afdelingen. Iedereen was enthousiast maar ik was er nog niet merkte ik al snel: je bereikt alleen indirect docenten. Dus besloot ik het directer aan te pakken. Ik liet een advertentie plaatsen voor 0,1 á 0,2 fte, zonder sollicitatieknop met alleen mijn naam, een e-mailadres en een telefoonnummer.” 

Affiniteit met onderwijs 
Uiteindelijk kreeg Schaap 90 reacties van potentiële hybride docenten op zijn oproep. “Ik heb het merendeel zelf gesproken. Ze vertelden me vaak dat ze graag les wilden geven, maar niet fulltime. Dat is ook wat ik zocht. Ik zoek juist professionals die een (halve) dag in de week voor ons komen werken.” Van die 90 vielen de meesten niettemin af erkent Schaap. “Je moet wel affiniteit met onderwijs hebben, daarnaast vroeg ik om minimaal hbo-niveau en moesten de kandidaten genoeg relevante praktijkervaring hebben. Uiteindelijk bleek er bij ongeveer 15% wel een match. Dat was meer dan ik had verwacht.” 

Positieve energie 
Rudi van Hedel is één van de mensen die aan de slag ging. Hij werkt bij Sweco Nederland en één dag in de week is hij hybride docent biobased en circulaire economie aan de HAN. Daar doet hij onderzoek, begeleidt hij studenten en geeft hij gastcolleges. “Ik gaf al les aan een post hbo-opleiding duurzame energie en gaf op meerdere scholen gastcolleges. Toen ik de tip kreeg dat de HAN hybride docenten zocht, was dat voor mij geen grote stap. Mijn ervaringen tot nu toe zijn ook heel positief. Ik krijg veel energie van het werken met jong talent. De studenten, zeker de 2e- en 3e-jaars, zijn enorm gemotiveerd. Die willen voor het vak gaan en zijn oprecht geïnteresseerd in wat ik ze vertel.” 

Betrokken werkgever 
Dickjan Schaap noemt de inzet van Van Hedel ideaal. Vanwege zijn actuele kennis, maar ook vanwege de arbeidsconstructie. “Rudi is en blijft in dienst bij Sweco Nederland”, vertelt Schaap. “Dat betekent geen gedoe met contracten of pensioenafdrachten en dergelijke; de HAN huurt hem in. Niet voor een commercieel tarief overigens. Daar ben ik tegen iedereen ook altijd heel helder in; dat kunnen we ons niet veroorloven. Detachering, zoals in het geval van Rudi, is wat dat betreft helemaal ideaal omdat de werkgever dan ook meer betrokken is en de inzet van zijn medewerkers ondersteunt.”  

Jong talent 
“Voor Sweco Nederland is maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk. Daarom ondersteunen we het onderwijs ook met stage- en afstudeerplaatsen”, geeft Rudi van Hedel aan. “Het mogelijk maken van een hybride docentschap bij een hogeschool past hierbij. Maar het is geen liefdadigheid. Door deze samenwerking verbreden en verdiepen we onze kennis en we breiden ons netwerk uit. We komen in contact met jong talent dat we inzetten in projecten waar we zelf door tijdgebrek niet aan toekomen. Jong talent dat na hun opleiding ook bij ons kan instromen.” 

Toekomst 
Wat zijn de plannen van Dickjan Schaap voor korte en lange termijn? “Door het succes van het project verwacht ik dat we doorgaan met werven. Daarnaast werk ik mee aan het uitrollen van het concept van de hybride docent en bekijk ik samen met anderen of we meer stakeholders kunnen betrekken. Zo voeren we gesprekken met ROC’s in de regio en is de kans groot dat ook de provincie Gelderland betrokken raakt.” Rudi van Hedel vult aan: “De sleutel voor succes is samenwerken, waarbij je elkaar aanvult en gebruik maakt van elkaars kwaliteiten.” -

Tips van Dirkjan Schaap

  • Wees flexibel en investeer in verbinding. Dickjan Schaap: “Ik heb een achtergrond in het werkveld en ik ken het onderwijs. Dat maakt het voor mij makkelijk om beide werelden aan elkaar te verbinden. Maar in die verbinding moet je ook energie stoppen. De hybride docent moet volwaardig onderdeel zijn van het onderwijsteam.  Dat vraagt om een investering van beide kanten. Maar zeker van het onderwijs. Dat is soms niet flexibel genoeg. Als je dit soort projecten tot een succes wilt maken, moet je allebei meebewegen.” 
  • Match op basis van vakinhoud. “Enthousiaste directeuren en HR-managers van bedrijven zijn mooi, maar zij gaan doorgaans niet als hybride docent aan de slag. Maak de match op basis van vakinhoud. Docenten en mensen uit het werkveld spreken meestal bovendien dezelfde taal.” 
  • Werp zo min mogelijk drempels op. “We zijn vaak op zoek naar het schaap met de vijf poten: een hybride docent met een masteropleiding, veel werkervaring en het liefst ook nog een didactische aantekening. Als je van die wensen eisen maakt, voldoet en komt niemand.”