Sanne Eggengoor in de klas

25 april 2024

Praktijkervaring brengt het informaticavak tot leven

Artificial Intelligence (AI) is booming, bijna iedereen heeft er wel mee te maken. Denk bijvoorbeeld aan streamingsdiensten die op basis van algoritmen het kijkgemak voor de gebruiker vergroot. Ook voor Sanne Eggengoor, data-scientist bij RTL, is AI de rode draad door haar werkzaamheden. Haar praktijkervaring heeft zij gebruikt voor het programma “Co-Teach Informatica”, waar ze als gastdocent informaticalessen heeft gegeven aan leerlingen uit vwo6. ‘Aan de hand van mijn werkzaamheden kon ik het informaticavak echt tot leven brengen’, aldus Eggengoor.

Mijn manager zag op LinkedIn de oproep van “Co-Teach Informatica” voorbij komen, en stuurde dit naar mij door’, vertelt Sanne Eggengoor. ‘Ik vond het gelijk leuk. Ook denk ik dat informatica soms, onterecht, een te stoffig imago heeft. Het beeld dat vaak heerst, is dat er vooral “code wordt geschreven in bijvoorbeeld een kelder”. Ik vind dit jammer, en het klopt ook niet. Want het is aan de “voorkant” van alles op dit moment. De dingen die we bij RTL doen spreken volgens mij heel erg tot de verbeelding en laten echt een andere kant zien.

Brede impact
'Tijdens mijn middelbare schooltijd maakte ik nauwelijks kennis met concrete voorbeelden en ervaringen uit de praktijk. Ook vrouwelijke rolmodellen waren er niet of nauwelijks. Terwijl juist zij heel goed kunnen vertellen over de kansen die er zijn binnen dit vakgebied. En dat het net zo goed voor meiden ontzettend waardevol én leuk is. Wat ik destijds heb gemist, wil ik nu zelf graag geven. Deze kans kon ik dus niet voorbij laten gaan. Affiniteit met onderwijs had ik al. Tijdens mijn studie heb ik heel veel bijlessen en ook examentrainingen gegeven, maar dat is natuurlijk 1-op-1. Als gastdocent kun je in één keer aan meerdere leerlingen jouw verhaal vertellen. Dit programma leek mij een mooie manier om bredere impact te maken.'

Handvatten vanuit het programma
‘Voor mijn werk geef ik vaak presentaties. Ik vind het dan ook niet per se spannend om voor een groep te staan.’ Maar lesgeven aan vwo-leerlingen is toch anders dan een presentatie aan klanten in het bedrijfsleven. Vanuit het programma “Co-Teach Informatica” wordt een stoomcursus gegeven waarbij de IT/ICT-professionals worden klaargestoomd voor het docentschap. ‘Lesgeven is zeker niet gemakkelijk, maar door de cursus werd ik toch gerustgesteld. Het gaf goede handvatten over hoe je aan de slag kunt gaan. Zeker voor het samenstellen van het lesmateriaal vond ik het heel waardevol. Want het is toch zaak om de aandacht te krijgen en vast te houden.’ Eén ding is haar nu duidelijk: ‘Een goede afwisseling tussen theorie en praktijk is hierbij key.’

Uit de praktijk
Eggengoor: ‘Bij RTL zijn we continu bezig met technologische innovaties. Zelf ben ik met verschillende leuke en interessante projecten bezig. Zoals bijvoorbeeld een AI-model voor Videoland. Het is voor veel mensen vast herkenbaar: het intro van een serie of programma spoel je het liefst door. Om dat gemakkelijker te maken ontwikkelen we een model die de leader kan detecteren en exact weet waar de aflevering begint en eindigt. Zodat je eenvoudig, met één druk op de knop, naar het juiste moment kunt springen.’

Leerlingen aan de slag
Dit project leende zich goed om leerlingen zelf actief aan de slag te laten gaan. ‘Ik heb hen uitgedaagd een AI-model te ontwerpen voor Videoland, waarbij het algoritme als doel heeft te herkennen wanneer de aftiteling van een programma begint. Het resultaat moet natuurlijk ook gepresenteerd worden aan de klant. Onderdeel van de les was daarom hoe zij, als data-scientist, ChatGPT kunnen inzetten om een goede presentatie te maken.’ 
Best een ingewikkelde en spannende opdracht, waarbij de leerlingen al experimenterend tot hun presentaties gekomen zijn. Eggengoor: ‘Je ziet dat iedereen een verschillende stijl hanteert. Het is heel leuk om te zien wat dit allemaal oplevert.’

Het onderwijs up-to-date houden
‘De dingen die ik nu heb gebruikt en gepresenteerd in de klas, dat had ik drie jaar geleden niet kunnen doen. Simpelweg bestond nog lang niet alles. Zo snel gaan de ontwikkelingen. En dat is het leuke van het betrekken van mensen uit de praktijk, zij nemen de nieuwe ontwikkelingen mee de klas in. Dus, wil je het onderwijs up-to-date houden? Dan helpt het om input uit het bedrijfsleven te krijgen!’

Sanne Eggengoor, een impressie:

Na haar studie Artificial Intelligence (bachelor en master) heeft Eggengoor gewerkt als data science consultant. De behoefte groeide om ergens intern te werken, meer binding te hebben met collega’s en om samen te werken in een vast team. Dit vond zij bij RTL, waar ze nu twee jaar werkt als data-scientist.

Ze beleeft veel plezier aan het werken in de dynamische IT/ICT-wereld. Code schrijven is één van de onderdelen van haar werk, als het ware een puzzelstukje. Maar dit maakt de puzzel nog niet af. Want, zo zegt zij: 'Je kunt niet aan de slag als er geen meerwaarde is voor je project. Daarvoor moet je met mensen van het bedrijf in gesprek, uitzoeken wat het probleem is, waar ze tegenaan lopen. Voor het bouwen van een goed model heb je data nodig, én de expertise van het bedrijf. Daarmee ga je aan de slag. Vaak lopen dingen in de praktijk net even anders dan vooraf bedacht. Hierover spar je dan met collega’s. Deze samenwerking zorgt dat je uiteindelijk een goed doordacht model kunt presenteren aan het bedrijf.’
Alle dynamiek bij elkaar; dát maakt de puzzel compleet.

Sanne Eggengoor   Uitsnede

Over het programma

Het vak informatica wordt als bovenbouwprogramma op de havo en het vwo aangeboden. Binnen Co-Teach Informatica krijgen leerlingen ingeroosterd en klassikaal onderwijs van een anders bevoegde schooldocent. De docent heeft bij voorkeur affiniteit met informatica en krijgt begeleiding van onze vakdidactici informatica. Leerlingen hebben een online leeromgeving waarin elke les via ons stap-voor-stap systeem toegelicht wordt met lesmateriaal, uitlegfilmpjes en opdrachten.

Daarnaast is er dus de gastlessenreeks van ervaren IT-professionals uit het bedrijfsleven.

Co-Teach Informatica is een initiatief van universiteiten, de VO-Raad, het ministerie van OCW, vakvereniging i&i, NLDigital en bedrijven.