Instroom
Om aan de groeiende behoefte naar technisch geschoold personeel te kunnen voldoen zal de keuze voor een technische opleiding vaker moeten worden gemaakt.
Techniek en technologie hebben de toekomst; wie kiest voor techniek, kiest voor (baan)perspectief. Maar tech heeft geen goed imago bij jongeren en hun beïnvloeders. Naast goed techniekonderwijs dat aansluit op de behoeftes van de arbeidsmarkt, is positieve, reële beeldvorming essentieel om jongeren te enthousiasmeren voor een toekomst in tech. En daarmee kun je niet vroeg genoeg beginnen.
Een nieuwe BLIQ in nieuwe beelden.
Sterk Techniekonderwijs regio Zwolle, Noordwest-Veluwe en Kampen en bedrijven uit hun regio hebben concrete stappen gezet om jongeren met een positieve boodschap te bereiken. Dat doen ze met een videoserie, gericht op leerlingen van 10-14 die voor de stap naar het voorgezet onderwijs, of hun profielkeuze staan. Maar dan wél op een manier die maximaal aansluit bij hun online gedrag en leefwereld. Dus korte, vrolijke videocontent, waarin fun wordt gecombineerd met ‘er iets van opsteken’. Daarnaast is ervoor gekozen de negatieve frames rondom techniekonderwijs niet meer te benoemen en ze te vervangen door positieve frames. Zo worden meisjes niet specifiek uitgelicht of aangesproken, maar hebben ze een heel natuurlijke plek binnen de serie gekregen. Dat jongeren niet genoeg met techniek in aanraking komen is nog zo’n beeld dat niet klopt: want tech is overal om je heen! Dus dat is het beeld dat BLIQ laat zien.
BLIQ is gestart met 30 afleveringen waarin leerlingen van het vmbo ontdekken dat in (bijna) alles om je heen techniek zit. En dat daar dus ook een beroep bij hoort, dat misschien wel iets voor hen is. Professionals uit de bedrijven in de regio laten in de afleveringen op een zeer laagdrempelige en leuke manier zien welke techniek er in gewone dingen zit en hoe cool dat eigenlijk is.
Met BLIQ geven scholen en bedrijven in Oost-Nederland het imago van techniekonderwijs én (leerlingen op) het vmbo een positieve impuls. De video’s zijn een middel om, via slimme interactie direct vanuit de video, jongeren en hun ouders/leerkrachten te activeren om het gesprek over de kansen van techniekonderwijs aan te gaan.
Met BLIQ maken de drie STO regio’s en bedrijven een radicale keuze voor intensieve samenwerkingen en een opvallende, online aanpak. Daarmee sluiten ze aan bij het kijkgedrag van de online generatie. BLIQ wordt als videoformat uitgezonden op NXtv, het veilige, online en interactieve videoplatform dat tech laat leven en zeer geschikt is om te gebruiken tijdens (bijvoorbeeld) lessen en loopbaan oriëntatie. NXtv werkt niet met algoritmes en is vrij van reclame en zo biedt het leerkrachten leuke en relevante content die ze kunnen inzetten als verrijkend lesmateriaal of om met leerlingen in gesprek te komen over de kansen van het vmbo, een technische opleiding of technische beroepen.
Aan de release ging een guerrilla-actie op de vmbo’s in de regio vooraf, waarbij leerlingen konden ontdekken welke vmbo-held bij hén op school zit. De video’s worden vanaf nu continu gepromoot via social media. Ook zijn er allerlei acties waarmee de aandacht van jongeren wordt getrokken: tag-en-winacties, de TerugBLIQ op vrijdag, posters, t-shirts etc. Iedere week worden 5 video’s gepubliceerd.
More is verantwoordelijk voor de hoge kwaliteit van de productie, die, gecombineerd met een vorm die de doelgroep aanspreekt (kort, fun, veel grafische elementen en geen ‘huiswerk-gevoel’), ervoor hebben gezorgd dat BLIQ vorige week de onderwijswereld in knalde.