2020.01.07 - Stimuleer een leven lang leren 
Tom Morssink
Blog

1 juli 2020

Stimuleer een leven lang leren, stimuleer de hybride docent

Al ruim 7 jaar combineert Tom Morssink twee banen. Naast HR-manager bij internetbureau Trimm, werkt hij in het onderwijs als docent/onderzoeker HRM bij Windesheim.

‘Onlangs volgde ik de livecast ‘Zijinstromers: probleem of zegen voor het onderwijs?’ Ik moest denken aan mijn eigen bijdrage aan het onderwijs en de reacties die ik hierop krijg. Al ruim zeven jaar combineer ik een baan in de praktijk met een baan in het hbo. Toch heb ik het gevoel dat we nog altijd gebukt gaan onder traditionele opvattingen over combinatiebanen.

Goed onderwijs begint met voldoende leraren. Het is bekend dat er binnen onze samenleving een lerarentekort is. Zelf heb ik het gevoel dat we de tekorten in het onderwijs onderschatten. De laatste jaren is er terecht aandacht geweest voor de problemen in de sector techniek, maar onze problemen in het onderwijs zijn minimaal zo groot (Kennispunt, 2019). We zien dat steeds meer mensen banen combineren. In Nederland zijn er ruim 50.000 werkenden die hun baan combineren met een baan voor de klas. Zij worden hybride docenten genoemd.’

Hybride docentschap geeft loopbaanimpuls
‘De afgelopen jaren mocht ik op verjaardagen vaak vertellen waarom ik twee banen combineer. Mensen die al langer fulltime voor een werkgever werken kijken me vaak met geïnteresseerde blikken aan. Zou het ook wat voor mij zijn, zie je ze denken. Wat voor impuls zou het mijn loopbaan geven? “Ik heb al vaker gedacht dat het onderwijs wat voor mij zou kunnen zijn”, hoor ik vaak terug.

Het op een verjaardag bespreekbaar maken met een onbekende is vele malen makkelijker dan het gesprek erover voeren met je leidinggevende. Verrassend zijn de positieve geluiden van de mensen zelf niet. Eind 2018 zette Windesheim namelijk een enquête uit om te onderzoeken hoe groot de animo is voor het hybride docentschap en welke wensen er leven onder vakspecialisten uit het bedrijfsleven. Binnen 24 uur ontving de hogeschool meer dan tweehonderd reacties.’

Combinatiebaan bevordert duurzame inzetbaarheid
‘Andersom merk ik dat veel mensen die al langer in het onderwijs werkzaam zijn graag in de praktijk wat zouden doen. Ik vraag me dan af of dit door HR en/of leidinggevenden voldoende aan de orde komt tijdens loopbaangesprekken. Wat is er voor nodig om dit mede mogelijk te maken? Op welke manier kunnen we mensen met veel ervaring goed inzetten in de praktijk én in het onderwijs?

Er wordt in Nederland steeds meer onderzoek gedaan naar de hybride docent en er is steeds meer over bekend. Uit onderzoek blijkt dat veel hybride docenten hun combinatiebaan als positief ervaren. Het zorgt voor meer afwisseling en ontwikkeling. De extra drukte zorgt niet direct voor meer uitval of ziekteverzuim. Meestal bevalt het goed. Hybride docenten ervaren ook meer persoonlijke groei. Het bevordert daarmee duurzame inzetbaarheid en een leven lang leren.’ 

Hybride werken biedt interessant loopbaanperspectief
‘Ik merk zelf dat het meerwaarde biedt voor beide werkomgevingen en voor mezelf als professional. Met ervaringen van studenten bij hun stageorganisaties doe ik mijn voordeel als HR-professional en andersom kan ik op basis van mijn ervaringen de studenten doceren. Impuls aan loopbaanoriëntatie voor studenten, kennis van leerprocessen en aansturen van groepen worden genoemd als grote voordelen. Hybride docenten kennen de volgende generatie. Hybride werken kan een interessant loopbaanperspectief bieden.’

Oproep tot flexibiliteit
‘Toch merk ik dat het voor onderwijsinstellingen en bedrijven soms ook lastig is. ‘Wanneer kunnen wij op de professional rekenen?’ ‘We zien graag dat hij/zij voor minimaal zoveel uur onderwijs verzorgt’, ‘Iemand moet bij ons fulltime werken, anders is hij/zij niet fully committed aan de organisatie’. Deze opvattingen maken het werk van de hybride docent een stuk lastiger. Met de opgave in het onderwijs waar wij voor staan roep ik in ieder geval op tot flexibiliteit en nodig ik HR-professionals in organisaties en onderwijsomgevingen uit om deze loopbaanstap te stimuleren en op de agenda te zetten van verschillende overleggen.’

Geef eens een gastcollege
‘De mensen die geïnteresseerd zijn in een baan in het onderwijs nodig ik van harte uit om eens een gastcollege te geven of op een andere manier kennis te maken met het onderwijs. Vaak zijn hier wel mogelijkheden voor. Onderwijsinstellingen roep ik op om de toegang voor mensen die een bijdrage willen leveren in het onderwijs duidelijker te maken.’

Uit de blog van Tom, gepubliceerd op 19 juni op PW

Over Tom

Al ruim 7 jaar combineert Tom Morssink twee banen. Naast HR-manager bij internetbureau Trimm,  werkt hij in het onderwijs als docent/onderzoeker HRM bij Windesheim.