17 december 2020

Wat maakt het onderwijs zo leuk?

Van alle mensen die werkzaam zijn in de techniek, combineert 1:2500 dit met een baan in het onderwijs. Ze zoeken afwisseling, willen zich ontwikkelen en hebben passie voor het vak. Het lesgeven geeft ze energie. Wat ze er zo leuk aan vinden? Een aantal hybride docenten aan het woord.

Ik zat al in de examencommissie, gaf voorlichting op scholen en nam proeven af. Zo kwam ik veel in aanraking met het onderwijs en werd ik enthousiast. Ik wilde het eigenlijk al heel lang doen. Toen er op mijn werk gereorganiseerd werd, wilde ik op deze manier meer mogelijkheden voor mijzelf creëren. Dat een leerling naar je toe komt om te zeggen dat je iets zo goed hebt uitgelegd, dat vind ik fantastisch. Je krijgt dan echt het idee dat je iemand verder helpt en dat geeft veel voldoening. Ik hou ervan om midden in de energie van jongeren te zitten.” Janine Witte

“Ik vroeg mij af hoe lang ik nog van bouwplaats naar bouwplaats wilde trekken als elektricien. Met jonge stagiairs werken vond ik altijd al leuk en inspirerend, dus toen de gelegenheid zich aandeed heb ik de stap gezet. De eerste weken in de klas waren pittig. Maar na een tijdje merk je dat je er ontzettend veel energie van krijgt. Thuis heb ik de afgelopen maanden allerlei klusjes en onderhoudswerk opgepakt waar ik vroeger geen puf meer voor had.”  Giacomo Morsink

“Interesse voor het onderwijs heb ik altijd al gehad. Ik heb vroeger serieus nagedacht over de PABO. Dat ik iets heb met lesgeven is gebleven. Een kennis attendeerde mij op de vacature docent werktuigbouwkunde “Is dat niet iets voor jou?” En ik ben het gewoon gaan proberen. Het lesgeven vind ik super. Vooral het contact met de leerlingen vind ik fijn. Ik vind het leuk om een groep jongens - en een enkel meisje - in de klas te hebben en daar lekker mee aan de slag te gaan. Wij hebben studenten die van huis uit al wat technisch zijn. Die thuis klussen aan brommers, auto’s etc. Handig genoeg dus maar soms wel wat onbehouwen qua gedrag. Daar mag zo nu en dan wel wat aan bijgeschaafd worden. Dan praat je over: hoe ga je om met je collega’s, en waarom je niet de hele dag op je telefoon moet zitten kijken. Dat soort dingen. De juiste werkhouding is minstens zo belangrijk als het beheersen van de techniek. En het is leuk wanneer je verandering in hun gedrag gaat zien.” Ype Bote Bonnema

“Dat ik ben gaan lesgeven, ging een beetje stap voor stap. Het begon met het verzorgen van gastlessen. Opleiden kun je niet alleen, dit doe je met z’n allen. Er is zoveel kennis in huis. Je moet geen schroom voelen om je collega’s te vragen mee te doen en te helpen. Bij bepaalde lessen haal ik er een collega bij, eentje die expert is op dat onderdeel. Je verbindt dus steeds het bedrijf met de opleiding. En daar hebben beiden profijt van. De uitdaging is dat je moet bijblijven in je vak en met de tijd mee moet gaan. Je moet niet alleen op de hoogte zijn van de veranderingen in de techniek, maar ook met de jeugd meegaan. Het bevalt mij enorm. Het geeft zoveel energie, de jeugd op weg helpen naar hun eigen toekomst. Maar het mooiste is toch dat de jongens je waarderen.” Wijnand Pul

“Ik werkte vanaf mijn 16de als meubelmaker. Toen het na de crisis misging bij mijn werkgever, ben ik overgestapt naar de technische dienst van een bedrijf. Keuring en onderhoud van machines. Maar hout bleef me trekken, dus toen ik de onderwijsvacature zag, hoefde ik niet lang na te denken. Wat ik zo leuk vind aan deze baan? Werken met jongeren en ook een beetje met ze kunnen ouwehoeren.” Benno Grintjes

om deze video te bekijken.

Bijlages en downloads

Download
Factsheet. De hybride docent. Wie is dat?