17 december 2020

Wie is de hybride docent?

Ruim 10% van alle docenten in Nederland werkt hybride en combineert een baan in het onderwijs met een andere baan. Procentueel gezien wordt in het hbo het meest hybride gewerkt door docenten.
De baancombinatie van hybride docenten komt meestal voort vanuit positieve drijfveren. De één doet het om meer afwisseling in zijn werk te ervaren, de ander vanuit de wil om zich verder te ontwikkelen. Ook zijn passie voor het vak en het krijgen van energie uit een hybride baan belangrijke drijfveren.

Hoeveel les geeft een hybride docent eigenlijk.
De ‘gemiddelde’ hybride docent werkt tussen de 2,5 en 3 dagen in het onderwijs. In het mbo zie je een flink verschil tussen de sectoren. Hybride docenten in een niet-technische sector geven ruim 3 dagen les, tegenover hybride docenten in de technische sector die ongeveer 2,5 dag lesgeven.

Het aantal dagen dag hybride docenten les geven in het hbo ligt op ongeveer 2,5 dag. Hybride docenten in de technische sector geven daar minder dan 2,5 dag les.

Kenmerken: meer en jongere mannen
Hybride docenten zijn in vergelijking met niet-hybride docenten vaker man. Maar zowel in het primair-, voorgezet als middelbaar onderwijs is de kans het grootst om een vrouwelijk hybride docent tegen te komen. Alleen in het hbo zijn er net iets meer mannen dan vrouwen hybride docent.

Hybride docenten zijn gemiddeld iets jonger dan de niet hybride docenten. In het mbo en hbo is de gemiddelde docent bijna 47 jaar oud, de gemiddelde leeftijd van de hybride docent in het mbo is 43 en in het hbo 45. Ook in het po en vo is de hybride docent gemiddeld een aantal jaren jonger. In het vo zelfs meer dan vier jaar.

Competenties
Om je succesvol staande te houden in twee banen in twee verschillende omgevingen zijn er een aantal competenties die daarbij een belangrijke rol spelen. Het gaat daarbij om competenties op het gebied van sociale vaardigheden, aanpassingsvermogen en assertiviteit.  

Sociale vaardigheden:a
* transparant over je werkzaamheden
* bewust integer handelen
* goodwill kunnen kweken bij collega’s
* gevoel voor de sociale context
* geen commercieel verlengstuk worden van het bedrijf

Aanpassingsvermogen:
* flexibel zijn
* stressbestendig
* leergierig zijn
* geen 9-5 mentaliteit
* hard kunnen werken
* willen leren van anderen
* geduldig zijn

Assertiviteit:
* onderhandelingsvaardigheden
* in beeld blijven bij twee werkgevers
* grenzen kunnen stellen (‘Nee’ kunnen zeggen)

Variatie
De hybride docent bestaat dus niet, de variatie is enorm. Als we kijken naar de verschillende uitkomsten van het onderzoek en hier de gemiddelden van nemen, is de hybride docent een man van ruim 40 jaar oud die de helft van zijn tijd lesgeeft en de rest van zijn tijd elders werkt. Deze hybride docent is sociaal vaardig, assertief en heeft een groot aanpassingsvermogen. Elke dag is hij blij dat door het hybride docentschap zijn/haar drijfveren worden aangesproken.

Bijlages en downloads

Download
Factsheet. De hybride docent. Wie is dat?