Home

foto: © TechniekBeeldbank.nu

Aha! Zo zit dat dus

Dit project draagt bij aan de realisatie van Doel 2

Tijdens de Nationale Onderwijstentoonstelling 2017 heeft TechniekTalent.nu de Aha!-vragengenerator gelanceerd. Hiermee ontdekken leerkrachten van basisscholen (groep 1 t/m 8) samen met hun leerlingen hoe leuk Wetenschap & Techniekonderwijs is en hoe spannend het is om te onderzoeken, ontwerpen en uit te vinden in de klas. De Aha!-vragengenerator helpt leerkrachten bij het aanbieden van W&T in hun onderwijs. 

Hoe de Aha!-vragengenerator werkt
Na een druk op de knop verschijnt er een vraag op het digibord waarvan iedereen in de klas zal denken ‘Hoe zit dit?’. Het antwoord op de vraag wordt ontdekt door een eenvoudig proefje uit te voeren of zelf een oplossing te bedenken. Als het antwoord is gevonden, wordt een verklaring gegeven. Na afloop van de les zal worden gedacht ‘Aha! Zo zit dat dus’. Meer informatie over de Aha!-vragengenerator vindt u op http://www.ahaindeklas.nu/.

In januari 2018 zijn er er 30 gloednieuwe lesideeën toegevoegd aan de Aha!-vragengenerator. Daarmee staat de teller op meer dan 60. 

Aha! In de praktijk
Door het geven van W&T-onderwijs krijgen leerlingen de Aha!-momenten die zij verdienen. Diverse leerkrachten zijn al enthousiast aan de slag met het geven van W&T-onderwijs. Zij vertellen daar graag over:

“Wetenschap & technologieonderwijs: probeer te zoeken naar wat dicht bij jullie zelf ligt en hoe je kinderen er toch mee in aanraking kan laten komen”
--> Cindy Raaijmakers, techniekcoördinator St. Trudo (Bekijk hier de video)

“Het kost niets, je hebt een hele leuke activiteit op en het roept zoveel vragen op waar je verder op kunt borduren: begin gewoon!”
--> Danny Hofman, techniekcoördinator Laterna Magica (bekijk hier de video)

”Een club met enthousiaste mensen is al een goede start om gewoon te beginnen met het geven techniek aan kinderen en te genieten van hoe kinderen daarmee omgaan”
--> Ada Oldenburg, techniekcoördinator Wethouder Luidensschool (bekijk hier de video)

”Er zijn altijd allerlei vragen, maar ik heb wel ervaren dat als je gewoon begint er ook vanzelf antwoorden kunnen ontstaan”
--> Huib Wilkes, directeur CBS De Regenboog (bekijk hier de video)

Deze cases zijn voorbeelden van hoe wordt bijgedragen aan doel 2 van het Techniekpact: Leerkrachten beter toerusten op het aanbieden van W&T

MEER CASES BIJ DOEL 2