Home

Brugfunctie tussen vwo en wetenschap

Dit project draagt bij aan de realisatie van Doel 6

Docent Scheikunde Carin Werner-IJgosse werkt in het kader van het STEM Teacher Academy project ‘Leraar in Onderzoek’ een dag per week bij het Advanced Research Center for Nanolithography (ARCNL). Carin: “Ik verdiep hier mijn kennis op het gebied van nieuwe materialen voor het maken van computerprocessoren, maar wat ik vooral leer zijn onderzoeksvaardigheden. Op het vwo is het een van je opdrachten om leerlingen enthousiast te maken voor de wetenschap. Als leraar kan je daarin écht het verschil maken, zeker als je uit ervaring weet wat daar gebeurt. Bovendien is het heel stimulerend om af en toe even uit die onderwijswereld te stappen, terug naar de kern. Ik zou het iedereen aanraden!”

Het onderwijs had altijd al gelonkt en tijdens haar werk als (heringetreden) medisch analist kwam ze er door haar opgroeiende kinderen achter dat er op scholen een grote behoefte was aan bevoegde docenten in exacte vakken. Naast haar werk volgde ze met subsidie een verkorte deeltijd studie voor tweedegraads docent en in 2011 maakte ze de overstap naar het onderwijs. Sindsdien werkt ze als docent Scheikunde op het Kennemer College havo/vwo in Beverwijk. Om haar mogelijkheden verder te verbreden volgt Carin inmiddels ook een opleiding tot eerstegraads docent, die ook een verplichte onderzoeksstage van dertig dagen (0,1 fte) omvat. Het bleek best lastig om naast haar reguliere werk een goede stageplek te vinden, vertelt ze: “Ik stuitte eigenlijk bij toeval op deze mogelijkheid: een baan van één dag per week, met een keurige vergoeding, speciaal voor vwo-docenten Scheikunde. De doelstellingen van de stage en deze baan bleken naadloos op elkaar aan te sluiten. Ik ben hier echt met mijn neus in de boter gevallen.”

Lees hier meer. 

MEER CASES BIJ DOEL 6