Home

Losgaan op Het Laadperron

Dit project draagt bij aan de realisatie van Doel 5

Logistiek leidt een lastig bestaan in het beroepsonderwijs. Scholen moeten zich vaak behelpen met een enkele vorkheftruck in een te kleine ruimte, maar niet in Veenendaal. Want daar hebben ze Het Laadperron, een grote hal waar professioneel laden en lossen levensecht kan worden gesimuleerd. De leerlingen zijn laaiend enthousiast en hun docenten niet minder.

CSV Het Perron in Veenendaal is een scholengemeenschap voor praktijkonderwijs (pro) en vmbo. Beide richtingen zijn ondergebracht in één prachtig nieuw gebouw: Het Perron. Op Het Perron is ook het mbo gevestigd. Het is een school met veel faciliteiten, met als nieuwste aanwinst een groot magazijn waar het laden en lossen van pallets levensecht geoefend kan worden. Iets wat zelfs beheerder/coördinator Erik van Schaik, nochtans gepokt en gemazeld als instructeur interne transportmiddelen, niet eerder in zijn loopbaan heeft meegemaakt. Erik: ‘Logistiek was lange tijd een moeilijk vak om te kunnen geven. Het praktijkonderwijs kon er destijds weinig mee. Gelukkig bood een lokale rijschoolhouder mogelijkheden voor het geven van heftruckles. Met de sectorale onderwijsvernieuwing in het vmbo is de motorvoertuigenopleiding omgezet naar het profiel Mobiliteit en Transport.’ Het Perron had al lange tijd de wens om een logistiek- en transportopleiding op te zetten. Erik: ‘Ik heb een stuk opgesteld waarin ik mijn ideeën over de ideale inrichting van een leslocatie voor logistiek heb beschreven. Als werktitel gebruikte ik met een knipoog naar Het Perron “Het Laadperron”, en die naam sloeg zo aan dat het al snel een begrip was.’

Nijpend tekort

Het Laadperron is sinds 2016 gevestigd in het voormalige pand van Setter House, een plaatselijke modegroothandel die in 2015 na 211 jaar (!) failliet ging. Docent Mobiliteit en Transport Gert van Burken is al net zo enthousiast over de ruimte als zijn collega Erik: ‘Wat zo geweldig is, is dat we hier een prachtige doorlopende leerlijn kunnen aanbieden voor het keuzevak Logistiek Medewerker. De leerlingen krijgen zo beter de kans om door te stromen naar mbo-niveau 2 en op die manier een startkwalificatie te halen. Op niveau 3 en 4 kunnen de leerlingen leren om leiding te geven aan een logistiek centrum. Dat is nu nog niet zover, maar daar willen we wel naartoe.’ Voor ondernemend Nederland is Het Laadperron een uitkomst, want er is over de hele linie een nijpend tekort aan logistieke medewerkers. Gert bevestigt de analyse van Erik dat er weinig traditie is in het opleiden van dergelijk personeel: ‘Van oudsher waren er nooit meer dan tien scholen in heel Nederland die er specifiek les in gaven. Dan praat je over 300 leerlingen. Voor het hele land!’

Flappengordijn

Met een dozijn hypermoderne hef- en andere trucks van het gerenommeerde merk Jungheinrich leren pro’ers, vmbo’ers en mbo’ers in Het Laadperron manoeuvreren tot op de vierkante centimeter. Daarvoor hebben ze 800 vierkante meter oefenruimte ter beschikking. Erik: ‘We gaan daarbij ook in op wat bedrijven van een leerling vragen. Dan zeggen wij: “Oké, wat verwachten jullie van de leerlingen? Dat gaan we doen, maar levert het bedrijf dan het materiaal ervoor?” Op die manier verandert de inrichting van de hal voortdurend.’ Door de bank genomen bestaat die inrichting sowieso uit een heftruckpad, een reachtruckpad, een gesimuleerde vrachtwagentrailer, een inrijstelling en een onderdoorgang. Bovendien kan in de naastgelegen Veenendaalhal, waar incidenteel shows met pluimvee en konijnen gehouden worden maar die doorgaans leeg staat, ook nog eens geoefend worden met alle rijoefeningen en een flappengordijn. Erik: ‘Daarnaast simuleren we ook het orderpicken: door pakstellingen heen lopen, kar mee, aan de hand van een bestellijst van goederen die uit de stellingen gehaald moeten worden. We hebben stellingcodes expres een beetje moeilijk gemaakt. Bijvoorbeeld niet alleen 1A, maar ook A1: dat lijkt erg op elkaar, maar die liggen fysiek een heel eind uit elkaar. Zo leren ze om heel secuur te zijn met lezen.’

Koppeling

Het laad- en loswerk zit nu zo in de lift, dat er ook een koppeling gemaakt is met een heel ander, niet-technisch profiel: Economie en Ondernemen (E&O). Gert: ‘Leerlingen uit het profiel E&O die het uitstroomprofiel Logistiek kiezen, kunnen met de keuzevakken ook bij logistiek op Het Laadperron goed uit de voeten. Die hebben dan samen les met leerlingen Mobiliteit en Transport. Er zijn uiteraard meer koppelingen tussen andere profielen, maar dit is de eerste met techniek en daar zijn we heel blij mee.’ En hij is niet de enige die blij is. Erik: ‘De leerlingen vinden deze hal gewoon super! Dat ze alles zelf mogen doen en dat alles zo is zoals het ook in het echt is. Het meegeven van veiligheid is overigens wel een van onze speerpunten. We hebben een overkill aan veiligheidsborden en lijnen waar de leerlingen in de hal kennis mee maken’. Het Laadperron is dus een doorslaand succes, met maar één klein minpuntje: ‘Om met aangedreven voertuigen te mogen rijden, moet je minstens 16 jaar oud zijn. Nou, dat vinden de jongere leerlingen maar niks!’

Dit is een van de inspirerende voorbeelden uit de publicatie Behoud van het technisch vmbo en draagt bij aan de realisatie van doel 5 van het Techniekpact: Verbeteren aansluiting van het vo naar het mbo

MEER CASES BIJ DOEL 5