Home

Tech-Lokaal Maas&Waal en basisschool ‘t Geerke

Dit project draagt bij aan de realisatie van Doel 1

“Gemotiveerde leerlingen maken onder leiding van enthousiaste vrijwilligers kennis met de mogelijkheden van de toekomst”

Iets betekenen voor de kinderen op het platteland, dat is wat Johan Reijers in zijn hoofd had toen hij drie jaar geleden het Tech-Lokaal Maas&Waal oprichtte. De rasondernemer verkreeg via het Junior Technovium Nijmegen 25 techniekplekken die hij in samenwerking met studenten plattelandsontwikkeling zo aanpaste dat vrijwilligers leerlingen bij het gebruik ervan kunnen begeleiden. Simone Wolthuis, directeur van IPC basisschool ’t Geerke: “Zonder het Tech-Lokaal hadden we ons techniekonderwijs nooit naar zo’n hoog plan kunnen tillen.”

Intrinsieke motivatie
Reijers: “Het idee achter het Tech-Lokaal Maas&Waal (een initiatief van Stichting Meerwaarde, red.) is simpel: Ik bezoek een basisschool in de buurt, vertel over de traditionele, innovatieve en consumptieve technieken die wij aanbieden en nodig hen uit om drie keer per jaar een ochtend met de groepen 7 en 8 langs te komen. Leerlingen kiezen voorafgaand aan het bezoek uit het brede palet welke ontdekplek hen het meest aanspreekt, wij zorgen ervoor dat de aanwezige vrijwilligers die hen op weg helpen staan ingedeeld bij het soort techniek waar ze het meeste feeling mee hebben. Zo is iedereen in het Tech-Lokaal vanuit een intrinsieke motivatie aan het werk. Het resultaat? Gemotiveerde leerlingen die onder leiding van getrainde en enthousiaste vrijwilligers kennismaken met de mogelijkheden van de toekomst.”

Cadeautje
Wolthuis: “Voor onze leerlingen is dat een cadeautje, want op school missen we de expertise en de materialen om zo professioneel met techniek aan de slag te gaan.” Reijers: “Daar zit ook gelijk het struikelblok. Het blijft bij ‘een cadeautje’ terwijl het juist zo belangrijk is om techniek structureel in het curriculum te verankeren. Gelukkig is het door middel van subsidie van het KWTG al bij ’t Geerke en zes andere scholen die onder stichting SPOM vallen gelukt om samen met leerkrachten plannen te maken, leerkrachten te trainen en materialen aan te schaffen, zodat ze daar ook zonder onze hulp met techniek aan de slag kunnen.”

Horizon verbreden
Wolthuis: “Drie van onze leerkrachten hebben bij het Tech-Lokaal een cursus Programmeren met Lego Mindstorms gevolgd. De opgedane kennis droegen zij vervolgens over aan enkele leerlingen die nu hun klasgenootjes uitleggen hoe zo’n robot werkt. Het mooie daaraan is dat kinderen op deze manier niet alleen met techniek in aanraking komen, maar ook belangrijke 21e eeuwse vaardigheden als samenwerken, problemen oplossen, communiceren en kritisch denken bijna onbewust ontwikkelen. Reijers vult aan: “Veel kinderen op het voortgezet onderwijs kiezen een verkeerde richting, simpelweg omdat ze niet weten wat er allemaal te koop is. Door de inzet van het Tech-Lokaal komen leerlingen al op vroege leeftijd in aanrakingen met nieuwe technieken. Ze ontwerpen en 3D-printen sleutelhangers met hun eigen naam, bouwen zelf een app, nemen video’s op, leren 3D-tekenen, kunnen programmeren en mixen muziek. Zo verbreden ze hun horizon. Daar komt bij dat leerlingen die in de theoretische vakken minder tot hun recht komen, op techniekgebied vaak excelleren.”

Innovatieprijs
Het succes van de samenwerking blijft niet onopgemerkt. Wolthuis: “Tijdens een techniekwedstrijd wonnen we de innovatieprijs vanwege het idee van onze leerlingen om kermisattracties zowel in hout als digitaal te ontwikkelen.”
Reijers: “Voorafgaand aan de wedstrijd gaven we negen leerlingen onder schooltijd twee extra SketchUp workshops, waardoor de jury uiteindelijk met een VR-bril op het gezicht over de kermis kon lopen. Zo zie je maar weer: binnen de techniek vindt iedereen wel iets wat dicht bij hem of haar staat.”

Positieve resultaten
Op ’t Geerke hebben ze inmiddels zelf Lego Mindstorms-robots aangeschaft, zodat dat aspect ook binnen de school zelf een vervolg krijgt. “Daarnaast hoop ik dat we ook binnen andere IPC-thema’s met het Tech-Lokaal kunnen samenwerken. Voor de leerlingen én voor de leerkrachten, want ze steken elkaar met hun enthousiasme aan,” aldus Wolthuis.
Reijers: “Zeven van onze studenten en vrijwilligers hebben aan het Kenniscentrum Kwaliteit van Leren op de HAN in Nijmegen de training Onderzoekend leren voor leraren gevolgd. Dankzij deze extra kennis en ervaring kunnen we ook aankomend schooljaar weer samen met onderwijzers op scholen onderzoekende technieklessen organiseren. Want ik gun elk kind de kans om op deze manier zijn of haar eigen kwaliteiten te ontdekken en zich verder te ontwikkelen.”

Dit is een van de inspirerende voorbeelden uit het netwerk van het Kenniscentrum Wetenschap en Techniek Gelderland (KWTG) en draagt bij aan de realisatie van doel 1 van het Techniekpact: Basisscholen bieden in 2020 structureel W&T aan

Tekst: Sanne Portman Tekstproducties

MEER CASES BIJ DOEL 1