Home

W&T in de klas: doe het gewoon!

Dit project draagt bij aan de realisatie van Doel 2

Steeds meer leerkrachten brengen onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren de klas in. Hieronder de inspirerende W&T-verhalen van RKBS de Rozenhorst in Rozenburg en Octant, met scholen in Pijnacker, Nootdorp, Delfgauw en Den Haag (Ypenburg).

Diana Molenschot, leerkracht Schakelklas en ICT'er, RKBS de Rozenhorst in Rozenburg: 

‘Met een dalend leerlingaantal wil je je als school onderscheiden. Wij zijn daarom gestart met het SkillsLab, een plek waar leerlingen in aanraking komen met diverse moderne media. Iedere woensdag gaan ze anderhalf uur werken, leren, maken, ontdekken, programmeren, filmen en bouwen met een 3D-printer, Lego mindstorms, de Beebot, Ozobot, 3D-printerpennen en nog veel meer. Tot nu toe is het een enorm succes. De kinderen vinden het geweldig en de ouders zijn erg nieuwsgierig. Leerlingen leren door te doen en te maken,
alle 21ste eeuwse vaardigheden komen aan bod.’

Computernerd van de school
‘Budget is altijd lastig bij het opstarten van iets nieuws. Vaak is dat er niet en moet je creatief zijn. Onze school ligt vlakbij Europoort en daar zitten allerlei technische bedrijven die met computers werken. Ik heb een bedrijf aangeschreven met het verhaal dat ze in de nabije toekomst geen goede mensen kunnen vinden. Wat hebben zij ervoor over om nú bij te dragen aan de volgende generatie technici? We hebben toen een mooie donatie gekregen. Het opstarten van een SkillsLab met de nieuwste gadgets hoeft geen probleem te zijn. Via een sponsorloop, donatie of een crowdfunding-actie kun je aan geld komen. Interesse in techniek is wel belangrijk. Je moet toch verstand hebben van een 3D-printer of virtual reality. Ik test alles altijd eerst thuis en zet het pas in als ik het zelf snap. Inmiddels ben ik de computernerd van de school. Ik verplaats me graag in de wereld van de kinderen. Op verjaardagen zeggen kinderen: ‘Gefeliciteerd! Wat is de wifi-code?’ Alles draait om
computers. Laatst lag het internet eruit op school, toen riepen dertig collega’s om mijn hulp.’

Uitbreiden
‘Het SkillsLab is nu voor de groepen 5 tot en met 8, volgend jaar willen we dat uitbreiden naar de groepen 1 tot en met 8. We houden ons niet aan een methode, maar willen volgend jaar aansluiten bij de bestaande methodes om de manier van lesgeven meer aan te laten
sluiten bij de 21st century skills die de kinderen moeten beheersen. Het gaat om het  vertrouwen dat leerlingen er zelf uitkomen. In het SkillsLab zijn leerlingen voortdurend
probleemoplossend bezig. Ze leren kritisch denken en werken aan hun informatievaardigheden en sociale vaardigheden. Een jongen was bijvoorbeeld altijd heel
stil in de klas en is nu helemaal losgekomen. Met Minecraft maakt hij het schoolplein na en vertelt daar honderduit over.’

Lian Gielisse, bovenschools OICT-coördinator bij Octant, met scholen in Pijnacker, Noordorp, Delfgauw en Den Haag (Ypenburg): 

‘We zagen het ontdeklab op een school en wilden dat onze kinderen ook geven. Zodra we duidelijkheid hadden over de plaats, voorwaarden en doelen konden we de spullen bestellen en de lokalen inrichten. Dit jaar zijn we gestart met een eerste ontdeklab op De Vlinderboom, een van de acht Octant-scholen. Dat ging heel voorspoedig. Wat ik niet had verwacht, is dat
ik zoveel tijd nodig zou hebben om de verschillende materialen eigen te maken. Die diepgang is wel nodig om kinderen de juiste vragen te kunnen stellen. Volwassenen maken andere denkstappen en het is leuk dat kinderen dingen heel anders doen. Als je kinderen vertrouwen geeft, durven ze stappen te nemen.’

Ideeën meenemen
‘Leerkrachten vanuit alle Octant-scholen komen met hun groep naar het ontdeklab XperiO en gaan daar samen met mij aan de slag. XperiO bestaat uit een lokaal met technologische hoogstandjes als een 3D-printer en robots, en een technieklokaal waar leerlingen kunnen
klussen met soldeerbouten, hout en spijkers. In dat lokaal is ook een groene muur om filmpjes op te nemen met de iPad. Ik wil leerkrachten enthousiast maken zodat zij ideeën meenemen naar de klas. Mijn les is geen les op zich, uiteindelijk moet de leerkracht het
doen. Lessen W&T zijn geen nieuwe lessen, je kunt ze inpassen bij techniek, wereldoriëntatie of woordenschat. Ik geef een aanzet en biedt ondersteuning.’

Creativiteit prikkelen
‘Technologie heeft een belangrijke rol in de toekomst en kinderen hebben 21ste eeuwse vaardigheden nodig voor alle technologische ontwikkelingen. Het gaat om computational thinking, denken in kleine, logische stapjes en maker education, leren creëren en produceren.
Daarvoor moet je hun creativiteit prikkelen. Leerkrachten zitten steeds meer in de rol van coach; ze stellen vragen en brengen het denkproces bij kinderen op gang. Het gaat om de combinatie van onderzoekend en ontdekkend leren en W&T. Leerkrachten moeten zich vrij voelen om te experimenteren en het vertrouwen hebben dat ze het kunnen. Mijn advies: laat je informeren door mensen die er al mee bezig zijn, ga kijken bij anderen en vooral: doe het gewoon. Ga aan de gang, samen met collega’s. Help elkaar. Laat desnoods een kind de deskundige zijn. Als leerkracht bewaak je de kwaliteit van je onderwijs en begeleid je kinderen zodat zij zich kunnen ontwikkelen. Kinderen vinden W&T zo ontzettend leuk, daardoor leren ze veel makkelijker.’

Vind op Facebook de community 'Wetenschap en technologie in de klas' voor nieuwsgierige leerkrachten en praat mee.

Deze case is een voorbeeld van doel 2 van het Techniekpact: Leerkrachten beter toerusten op het aanbieden van W&T

Bron: PrimaOnderwijs, het vakblad voor onderwijsprofessionals
Door: Tefke van Dijk, foto’s: Marius Roos

Dit is één van de portretten uit de serie die in 2016 verscheen in PrimaOnderwijs. Verschillende leerkrachten vertelden over hun inspirerende ervaringen met wetenschap en technologie in de klas. 

MEER CASES BIJ DOEL 2