Thea Koster @TP

28 april 2022

De hybride professional: een ultieme win-win

Column

Onderhandelen is een vak apart. In het verleden was ik politiek actief en moesten er altijd deals gesloten worden. Streven naar een win-win situatie heeft mij daarbij altijd erg goed geholpen. Hoe stap je beiden met een goed gevoel van tafel? Wat is daarvoor nodig?

Nu ik bestuurder ben in het MBO hoef ik minder te onderhandelen. Maar zijn er genoeg win-win situaties te creëren waar we het onderwijs mee verbeteren maar waar ook anderen profijt van hebben. De grootste win-win die ik me voor kan stellen is de samenwerking onderwijs bedrijfsleven. En daar, beste lezers, vinden we elkaar!

Ik hoef er niet lang over na te denken wat het mooiste voorbeeld is van die samenwerking dat is namelijk: de hybride professional. Heb je wel eens nagedacht over het combineren van werken in de technische sector en werken in het onderwijs? Steeds meer mensen zoeken die combinatie op. Soms onder de noemer hybride professional soms onder de noemer hybride docent of hybride techniekopleider. En moet ik echt gaan vertellen waar die win-win zit?

Allereerst persoonlijk, hoe mooi is het om werkervaring op te doen op twee verschillende plaatsen? Misschien werk je al jarenlang in dezelfde omgeving tussen dezelfde mensen en kun je dat nu afwisselen met een totaal nieuwe omgeving: het onderwijs! Nieuwe collega’s en (jonge) studenten. Een nieuwe generatie waar je je vakkennis aan over mag dragen. Een geweldige uitdaging lijkt me! 

Dan voor het bedrijfsleven zelf. Ik kan me voorstellen dat je denkt bij het lezen: straks raak ik een deel van mijn mensen kwijt aan het onderwijs. En we kunnen ze hard gebruiken! Maar tegelijkertijd krijg je er in de toekomst een heleboel goed opgeleide jonge mensen nieuw bij. De hybride docent is het uithangbord van het bedrijf, de sector en zorgt ervoor dat studenten straks snel inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt. Daarnaast kun je flexibeler omgaan met je personeel, in drukke tijden wat meer uren in het bedrijf en in rustige tijden wat meer uren in het onderwijs.

En als laatste het onderwijs. Ons onderwijs actueel en goed laten aansluiten op de arbeidsmarkt is een belangrijk doel van elke ROC. De student wil graag aantrekkelijk en innovatief onderwijs. Dat kan alleen doordat het bedrijfsleven tijd en aandacht durft te investeren in het onderwijs om daar op langere termijn de vruchten van te plukken.

Als ik je nu niet overtuigd heb weet ik het niet meer!

Thea Koster, voorzitter van het Techniekpact

Deze column is in april 2022 gepubliceerd in Metaal+Techniek, het magazine van de Koninklijke Metaal Unie.