Foto: Unsplash

28 juni 2021 (laatste update: 1 september 2021)

Digitale Werkplaatsen: nieuwe subsidieronde vanaf 1 september 2021

De subsidieregeling mkb-werkplaatsen maakt het mogelijk dat lokale ondernemers door studenten ondersteunt worden bij hun ondernemersvraagstukken rondom digitalisering. Dit gebeurt in de zogeheten Digitale Werkplaatsen, waarvan er momenteel 16 actief zijn binnen een landelijk dekkend netwerk. Om te zorgen voor een nog betere landelijke dekking, gaat vanaf 1 september 2021 de subsidieregeling nogmaals open.

Dit betekent dat nog meer mkb’ers kunnen profiteren van digitalisering én studenten de kans krijgen om te leren en oefenen in de beroepspraktijk. Zo is te lezen op de website van Wij zijn Katapult.

Juist in deze tijd blijkt digitale technologie onmisbaar om de economie draaiende te houden. En vanaf eind 2021 breidt dit netwerk zich dus uit, zodat nog meer ondernemers regionaal geholpen kunnen worden.

Openstelling Subsidieregeling
Digitale Werkplaatsen zijn een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De regeling wordt uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en PTvT verzorgt het kennisprogramma. Voor het opstarten van een Digitale Werkplaats kan maximaal 50% cofinanciering worden aangevraagd voor een periode van drie jaar tot een maximum van € 450.000. Voor deze openstelling geldt een subsidieplafond van € 2.000.000. De regeling is sinds 1 september geopend en sluit op 15 oktober 2021, 17.00 uur. Om direct aan te vragen of meer informatie over de regeling (mkb-werkplaatsen), bekijk dan de website van RVO.

Wil je meer weten over de werkplaatsen, de regeling of heb je andere vragen, dan kan je contact opnemen met Daniël Bischoff van Heemskerk of Steven Siblezs.

Direct meer weten over de Digitale Werkplaatsen? Kijk dan hier.

Voor meer informatie of persoonlijk contact mail naar mkbversneller@ptvt.nl.

Digitale Werkplaats WOO-Groningen

Elisa Gielen, gespecialiseerd in digitale logopedie, heeft dankzij de Werkplaats Online Ondernemen Groningen een succesvolle marketingstrategie voor over de landsgrenzen. “We willen uitbreiden naar Duitsland, Ierland – waar ze enorme wachtlijsten hebben – België en Engeland, maar we hadden geen idee hoe we daar de verschillende doelgroepen, cliënten maar ook logopedisten konden bereiken.” Die opdracht was geknipt voor vijf afstudeerders Internationale Communicatie van de Hanzehogeschool Groningen. Zij hadden sowieso al affiniteit met de verschillende landen. Die match werd omgezet in klinkende resultaten. Elisa: "Het is zo’n succes geworden! Ik kan niets noemen dat fout is gegaan; het project werd elke keer weer op een hoger niveau gebracht." Dankzij de studenten heeft Elisa nu een blauwdruk voor marketingstrategie waar ze mee verder kan. (uit: Digitale Werkplaatsen in beeld).

 

Studenten helpen ondernemers bij digitaliseringsslag in het mkb

Frisse ideeën om de mogelijkheden van online sales en marketing, data en automatisering toch te kunnen omarmen. Dat krijg je wanneer je ondernemers met een digitaliseringsvraag en -behoefte koppelt aan studenten uit het mbo en hbo. Dat is exact wat gedaan wordt binnen de MKB Digiwerkplaats, één van de projecten op het gebied van digitalisering dat binnen het subsidieprogramma WE-IT gestart is door de provincie Zuid-Holland. Aan het woord is projectleider Tessa Renkers.