Instroom
Om aan de groeiende behoefte naar technisch geschoold personeel te kunnen voldoen zal de keuze voor een technische opleiding vaker moeten worden gemaakt.
ANALYSES, FEITEN EN VISIES OVER WERKEN IN HET ONDERWIJS
De leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt is de afgelopen 10 jaar ingevuld door de bijzonder hoogleraren Frank Cörvers en Marc van der Meer. Als slotdocument brachten zij het boek “Onderwijs aan het werk” uit, zo publiceerde het CAOP gisteren op haar website. Hierin presenteren zij hun analyse op het gevoerde lerarenbeleid en geven zij suggesties voor het toekomstige lerarenbeleid.
Het lerarenbeleid in Nederland; bijna iedereen heeft erover. Zo zijn er meningen die aangeven dat de kwaliteit van het onderwijs op verschillende punten te wensen over laat. En vooral wordt er gesproken over het lerarentekort in zowel het basisonderwijs, het voorgezet onderwijs en als het beroepsonderwijs.
Kritische analyse
Op basis van praktijkervaringen en de theorie nemen de auteurs van het boek “Onderwijs aan het werk” standpunten in over actuele onderwerpen, discussies, of regelmatig terugkerende thema’s in de politiek of het maatschappelijk debat over de arbeidsmarkt van leraren. Ze ontleden de Lerarenagenda door de prioriteiten onder de loep te nemen die bij de start van de Lerarenagenda zijn opgesteld.
Het boek bestaat uit zes delen:
Aanbevelingen
Cörvers en Van der Meer sluiten hun boek af met een analyse van hoe leraren zich continu kunnen verbeteren in hun werk en ze reiken 10 bouwstenen aan om de Lerarenagenda nieuwe energie te geven.
Lees het volledige bericht op de website van CAOP.