2 mei 2022

‘Je wilt dat hun gezichtsveld verbreedt’

Maurits Wolf is docent ICT en Rekenen bij het Summa College. Daarnaast is hij projectleider van het keuzedeel Embrace TEC. Oorspronkelijk was dat een initiatief van Fontys, maar het wordt nu ook binnen Summa ingezet. ‘Ik zeg tegen de studenten: “ga iets maken waar je echt trots op bent”.’

‘We laten leerlingen tijdens de lessen Tech in Brainport kennismaken met verschillende technologische ontwikkelingen’, vertelt Maurits Wolf. ‘Dan moet je denken aan Bee-Bots, virtual reality, programmeren, AI en 3D-printen. In eerste instantie laat ik ze kennismaken met wat er allemaal mogelijk is. In de volgende stap gaan ze er zelf mee aan de slag. Zo kunnen ze leren hoe 3D-printen werkt met een heel eenvoudig programma dat zelfs te gebruiken is in het basisonderwijs. We hebben ze bijvoorbeeld zelf sleutelhangers laten ontwerpen en printen, en die kregen ze dan ook mee naar huis. We hebben dus gekozen voor een kennismaking van waaruit we een werkvorm en activiteiten hebben ontwikkeld die passen bij de doelgroep.’

Uitdagen
‘Drempels hebben we niet ervaren. Onze teamleider van de opleiding staat er ook achter en vindt het belangrijk dat de leerlingen dit meekrijgen. Dus organisatorisch, met lessen en materalen, hebben we geen probleem. Er is nu ook een leerarrangement dat we in het eerste jaar aanbieden. Hierin maken studenten kennis met de verschillende technologische ontwikkelingen en gaan ze zich vervolgens verdiepen in één van die ontwikkelingen. Ze maken hiervoor een workshop en werken een lesidee uit. Ik zeg dan tegen studenten: “Ga iets maken waar je echt trots op bent”. We willen ze iets laten maken dat echt potentie heeft. Als het écht iets van henzelf is, merk je dat ze er heel enthousiast mee aan de slag gaan en dat ze zichzelf steeds meer uitdagen.’

Aanpassen
Maurits Wolf heeft tips die hij kan meegeven. ‘Het belangrijkste is netwerken, de omgeving gebruiken en niet alles zelf willen doen. Dus niet alleen in het klaslokaal gaan zitten, maar ook naar buiten gaan en bij andere opleidingen gaan kijken. Je wilt dat hun gezichtsveld verbreedt en dat ze verder leren kijken. En verder: gewoon beginnen, gewoon doen. Dat geldt eigenlijk voor alle lessen is mijn ervaring. Als je dingen anders wilt doen dan zijn er altijd zaken die niet lekker lopen of die anders lopen dan je gedacht had. Maar dan pas je die het jaar daarop gewoon aan.’

Samenwerking po-vo

We hebben meer technici nodig. Om meer jongeren te inspireren is het van belang dat ze al op jonge leeftijd in aanraking komen met wetenschap en technologie. Ondanks een rijk aanbod aan initiatieven om dit in het curriculum vorm te geven, vindt het primair onderwijs het lastig hier zelf uitvoering aan te geven. Er zijn echter tal van voorbeelden hoe het mbo hier een bijdrage aan kan leveren. We delen drie van deze voorbeelden. Dit interview maakt deel uit van deze reeks. De andere twee voorbeelden zijn College Westpoort en ROC Mondriaan.
Wil je ook aan de slag? Kijk dan op Sterk Techniekonderwijs bij welke samenwerkingen je kunt aansluiten. Of neem contact op met JetNet&TechNet. Zij kunnen je advies geven over hoe je wetenschap en techniek/technologie kunt vormgeven op je school of in je les.