Instroom
Om aan de groeiende behoefte naar technisch geschoold personeel te kunnen voldoen zal de keuze voor een technische opleiding vaker moeten worden gemaakt.
Technasiumleerlingen aan het werk - ©Technasium
Het technasiumonderwijs heeft als doel havo- en vwo-leerlingen klaar te stomen tot nieuwsgierige en succesvolle studenten van bètatechnische studies. Een groot deel van deze leerlingen stroomt daadwerkelijk door naar de technologische arbeidsmarkt. Precies 20 jaar geleden werd Stichting Technasium opgericht in Groningen en het technasiumonderwijs verspreidde zich vervolgens over heel Nederland. Inmiddels zijn er meer dan 100 technasiumscholen. Het Technasium is uitgegroeid tot een innovatieve en inspirerende onderwijscommunity voor meer dan 35.000 leerlingen.
Beroepsoriëntatie en hands-on kennismaken met de beroepspraktijk staan al vanaf het begin centraal bij Technasium. Leerlingen krijgen door middel van actueel, levensecht projectonderwijs inzicht in diverse technische beroepen en de bijbehorende carrièremogelijkheden.
Inspirerende projecten en samenwerkingen
Een voorbeeld van hoe Technasiumprojecten beroepsoriëntatie stimuleren, is het project Smaak op Wielen van technasiumschool ‘t Hooghe Landt in Amersfoort. In dit project ontwikkelen leerlingen een foodtruckconcept, waarbij ze in de huid kruipen van een voedseltechnoloog. Dit beroep richt zich op de wetenschap en technologie achter voedselproductie, -verwerking en -kwaliteit.
De technasiumleerlingen doen tijdens het project onderzoek op moleculair niveau naar de kwaliteit, veiligheid en hygiëne van voedselproducten. Ook onderzoeken de leerlingen de fasen van het productieproces en de stadia van het voedingsmiddel, vanaf de grondstof tot en met het eindproduct.
Een ander voorbeeld is een samenwerking die onlangs tot stand is gekomen. Om jong talent te enthousiasmeren voor techniek en de vele technische bedrijven die Noord-Holland rijk is, heeft TechValley de krachten gebundeld met Technasium Damstede Lyceum in Amsterdam. Het Damstede Lyceum is een van de zeven technasiumscholen in de provincie. Om leerlingen te laten proeven aan hun toekomstmogelijkheden mogen ze aan de slag met echte vraagstukken van regionale bedrijven. Lees er hier meer over.
Beroepen tot leven brengen
Bij elk project dat technasiumleerlingen ondernemen, ligt de focus op een bètatechnische professie, waardoor leerlingen echt de rol van een beroepsbeoefenaar aannemen. De vijf beroepen die het afgelopen schooljaar het vaakst centraal stonden in de projecten op de verschillende technasiumscholen zijn:
Naast deze beroepen verdiepen leerlingen zich bijvoorbeeld ook in beroepen als: Data scientist, Watertechnoloog, Biomechanicus, Space engineer en Supply Chain Manager. De functies bieden een divers beeld een brede blik van de mogelijkheden binnen techniek en technologie en laten zien hoe veelzijdig en inspirerend werken in deze sectoren kan zijn.
Technasiumleerlingen werken samen - ©Technasium
Meest gekozen opleidingen door technasiumleerlingen
Technasium bereidt leerlingen voor op een bètatechnische studiekeuze en op studiesucces. Daarin is zij heel succesvol; technasiumleerlingen kiezen substantieel vaker voor een bètatechnische vervolgopleiding dan reguliere havo- en vwo-leerlingen zo blijkt ook uit de Techniekpact monitor. De top vijf meest gekozen opleidingen door technasiumleerlingen zijn:
Havo:
Vwo:
20 jaar Technasium
Dit jaar viert het Technasium haar 20-jarig jubileum. In de afgelopen twee decennia heeft het Technasium al duizenden jongeren opgeleid tot ware toekomstmakers.
Zoals Meinke van Oenen, oud-leerling van Technasium Bonhoeffer College in Enschede. Ze studeert technische bedrijfskunde en is maatschappelijk ondernemer. Ze is oprichter van het bedrijf Algaenius dat onstaan is uit haar Technasium eindexamenproject om algen te gebruiken om zeewater om te zetten in zoetwater.
Ook Julian Jagtenberg is alumnus van Technasium. Inmiddels is hij mede-oprichter en ceo van Somnox, een slaaprobot die mensen helpt bij slaapproblemen. Julian geeft aan: 'Ik heb al op het Technasium geleerd de gebruiker centraal te stellen, daar vanuit te redeneren en echt iets te maken wat mensen willen. Vragen stellen, de gebruiker analyseren, heel veel prototypes maken, daar heb ik tot op de dag van vandaag nog zoveel profijt van.'
Technasium blijft zich inzetten om leerlingen een helder beeld te geven van de diverse en boeiende beroepen in de technologische sector, zodat zij een weloverwogen studiekeuze kunnen maken. Met innovatieve en praktijkgerichte projecten worden de technasiumleerlingen voorbereid op een wereld vol mogelijkheden. Het 20-jarig jubileum markeert niet alleen een mijlpaal, maar ook een belofte om door te gaan met het inspireren, motiveren en opleiden van technasiumleerlingen.