25 november 2019

Wetenschap & technologie in het DNA van basisscholen in Gelderland

Hoe staan we ervoor met de implementatie van wetenschap & technologie (w&t)? En hoe kan deze ontwikkeling versterkt en versneld worden? Die vraag staat centraal in het traject ‘Wetenschap & technologie op Gelderse basisscholen’. Jet-Net & TechNet heeft in samenwerking met de provincie Gelderland en de netwerkorganisaties KTWG & KWTO (twee van de acht regionale w&t-netwerken die in Nederland actief zijn in het primair onderwijs) een onderzoek uitgevoerd onder alle basisscholen in Gelderland. 

Daarin wordt antwoord gegeven op de volgende vragen:

  1. Hoe staan Gelderse basisscholen ervoor op het gebied van (implementatie van) w&t onderwijs?

  2. Waar hebben de scholen behoefte aan als het gaat om het zetten van de volgende stap in deze implementatie?

Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle basisscholen in Gelderland wel iets doen aan w&t-onderwijs. De mate waarin gewerkt wordt aan w&t-onderwijs verschilt sterk. We zien drie ‘typen’ scholen: de starters, de ontwikkelaars en de voorlopers. Waar starters vaak eenmalige w&t-projecten aanbieden en nog bezig zijn visie en beleid te ontwikkelen, zijn de ontwikkelaars toe aan de doorlopende w&t-leerlijn en kunnen de voorlopers zich vooral richten op het finetunen van hun w&t-onderwijs.

Opvallend is dat alle typen scholen zich nog kunnen ontwikkelen op het vlak van externe contacten: samenwerking met ouders, bedrijfsleven, andere scholen of ondersteunende organisaties. Daarnaast valt op dat alle typen scholen aangeven dat zij vinden dat w&t meer aandacht verdient. Hoewel er dus werk aan de winkel is, is dit positief: iedereen wil de volgende stap zetten met w&t!

Knelpunten bij het implementeren van w&t in hun onderwijs ervaren de Gelderse basisscholen vooral op het vlak van een overladen onderwijsprogramma, een gebrek aan deskundigheid en de hoge kosten voor aanschaf van materiaal.

Bij de vraag waar de basisscholen behoefte aan hebben bij het versterken en versnellen van w&t op hun school noemen ze: scholing, coaching, inzicht in bruikbaarheid van lesmaterialen en hulp bij externe contacten

Meer lezen over (de uitkomsten van) het onderzoek? Bekijk dan de publicatie Wetenschap & technologie in het DNA van basisscholen.