Home

algemeen

Onderwijs en bedrijfsleven samen aan de slag met circulair ondernemen

StartCirculair en Stichting Technasium starten samenwerking

Veel bedrijven en organisaties willen starten met circulair ondernemen. Leerlingen en docenten van de 94 technasia gaan hen daarbij ondersteunen – met de bedrijven als opdrachtgever. Daarom gaan Stichting Technasium en StartCirculair samenwerken om duurzaamheid binnen het technasiumonderwijs naar een hoger plan te tillen, met speciale aandacht voor circulair ondernemen.



Het eerste wapenfeit van de samenwerking is de training Circulaire Economie die StartCirculair dit schooljaar verzorgt tijdens de scholingsweken die Stichting Technasium organiseert voor technasiumdocenten. Met deze training krijgen docenten de handvatten om de leerlingen te begeleiden bij projecten over circulair ondernemen. StartCirculair inspireert en verbindt organisaties en hun medewerkers om de volgende stap richting een circulaire economie te zetten.

Toekomst is circulair

‘Voor de toekomst van onze planeet is duurzaam denken, produceren, consumeren en handelen noodzakelijk’, zegt Ria Sluiter, directeur van Stichting Technasium, ‘en omdat StartCirculair dezelfde visie heeft, ligt het bundelen van onze krachten voor de hand. Circulair ondernemen en organiseren is in opkomst, maar we zijn nog ver verwijderd van een circulaire economie. Met nieuwe producten, maar zonder nieuwe grondstoffen, zonder afval en met zo min mogelijk energie vervaardigd’.

Leren voor Duurzame Ontwikkeling is een belangrijke pijler van de technasiumformule. Technasiumleerlingen ontwikkelen de kennis, vaardigheden, houding en waarden die nodig zijn om een duurzame toekomst te scheppen. Volgens Sluiter streven de bijna 100 technasia naar een duurzaam perspectief dat alom vertegenwoordigd is binnen het technasiumonderwijs: ‘Nu al vormt bij veel bèta-technisch onderzoek en ontwerp duurzaamheid een belangrijk thema en dus ook binnen het technasiumvak Onderzoek & Ontwerpen. Toch is er nog een wereld te winnen. Niet alleen binnen het (technasium)onderwijs, maar ook bij bedrijven en overheden die in de rol van opdrachtgever samenwerken met de technasia.’

Samenwerking onderwijs – bedrijfsleven

Het onderwijs heeft een bijzondere taak in de circulaire economie. Zo wordt duurzaamheid steeds meer verankerd in het onderwijscurriculum en ontstaan creatieve broedplaatsen waar bedrijven, organisaties, overheden en kennisinstellingen samenwerken aan nieuwe circulaire toepassingen.

Bas Douma (StartCirculair): ‘Bedrijven en organisaties maken de omslag naar circulair ondernemen: wat is het, wat kan ik anders doen, welke nieuwe of andere producten en diensten kan ik ontwikkelen, hoe kan ik mijn bedrijfsvoering circulair maken? De steun vanuit het onderwijs is daarbij cruciaal. Zeker als je, zoals bij technasia, hoogopgeleide béta-leerlingen en hun docenten opdracht kunt geven jouw organisatie daarbij te ondersteunen.’

Basis voor duurzame samenwerking

Tijdens de scholingsweken voor de technasia verzorgt StartCirculair een training voor technasiumdocenten: wat is circulaire economie, hoe geven we binnen de school vorm en invulling aan circulair ondernemen, welke vragen hebben bedrijven en organisaties rond circulair ondernemen, en hoe vullen we de samenwerking met bedrijven optimaal in? Met deze activiteit leggen beide partijen de basis voor een samenwerking die verder wordt uitgebreid.