Home

algemeen // Docentprofessionalisering // Leraren // Nieuwsbrief // Oost

Waardevol voor onderwijs én bedrijfsleven

“Hybride docenten schetsen een reëel beeld van de technische mogelijkheden in de sector. En dragen positief bij aan het imago van techniek.” 

Naast onderwijs en stages, leerden studenten van het Technova College de afgelopen jaren ook van de hybride instructeur Laurens Veldjesgraaf hoe het werken in de motorvoertuigentechniek eruit ziet. Als hybride instructeur combineerde Laurens 5 jaar lang zijn baan in het onderwijs met zijn baan bij Vallei Auto Groep. Onlangs liet hij het bedrijfsleven achter zich. Laurens is nu als instructeur voltijd verbonden aan de onderwijsinstelling. Hij vertelt waarom hij deze overstap maakte en hoe hij in deze snel veranderende wereld van de motorvoertuigentechniek up-to-date blijft. Ook lees je hoe Knooppunt Techniek een bijdrage aan levert aan het hybride docentschap en docentprofessionalisering in Regio Foodvalley. 


Laurens Veldjesgraaf in de werkplaats van het Technova College

Hart voor techniek
Laurens: “Ik heb altijd al iets met techniek gehad. Slopen kan iedereen, maar iets maken is een ander verhaal. Ik ben nieuwsgierig hoe iets in elkaar zit. Het geeft ook een kick als je iets wat stuk is, weer kunt maken.” Laurens heeft zijn interesse voor techniek niet van een vreemde. Zijn vader werkte in een autogarage. Hier was hij als kleine jongen regelmatig te vinden. “Ik wilde net zo goed als mijn vader worden”, aldus Laurens. Zijn studiekeuze was dan ook snel gemaakt. Hij volgde een opleiding aan de MTS in Apeldoorn. Na zijn stage bij De Haas in Veenendaal startte hij bij Vallei Auto Groep.

Jongeren iets leren
Toen destijds de vraag bij Vallei Auto Groep werd gesteld wie er interesse had in het hybride docentschap, bedacht Laurens zich geen moment. De overstap naar het onderwijs verliep volgens Laurens heel natuurlijk. Laurens: “Ik werk graag met jongeren. Bij Vallei Auto Groep begeleidde ik regelmatig studenten. Ik vond het leuk om jongeren iets te leren. Hier kreeg ik energie van. Daarnaast vond ik het een mooie uitdaging die goed bij mij paste.” Toen hij werd geselecteerd, volgde hij de Instructeursopleiding niveau 4 bij ROC Midden Nederland. “Het was fijn om pedagogische- en didactische vaardigheden te leren. Die kennis komt nog dagelijks van pas,” aldus Laurens.

Voordelen voor het bedrijfsleven
Ook voor Vallei Auto Groep had het hybride docentschap van Laurens z’n voordelen. Jan Willem Mauritz, Manager After Sales bij Vallei Auto Groep: “Wij hadden destijds wat ruimte over in uren en Laurens vond het leuk om te onderzoeken of het werken in het onderwijs bij hem paste. Het starten als hybride instructeur gaf hem nieuwe energie. Dit zag je ook terug in zijn rol bij ons. Motivatie in het werk is belangrijk. Want gemotiveerde medewerkers hebben meer plezier in het werk en werken vaak beter samen.” Daarnaast vinden ze het bij Vallei Auto Groep belangrijk dat het onderwijs goed aangesloten blijft bij het bedrijfsleven en dat de gedeelde kennis up-tot-date is. “Hier leverde Laurens in zijn rol ook een belangrijke bijdrage aan. Ook zien we dat door deze samenwerking de lijnen met het onderwijs kort zijn. Dit is voor ons prettig, vooral in de werving en samenwerking met BBL-studenten en stagiaires. Kortom: deze stap was niet alleen waardevol voor Laurens, maar ook voor ons.”, aldus Jan Willem. 

Kennis en praktijkervaring direct delen
Laurens kijkt positief terug op zijn periode als hybride instructeur. “Ik werkte drie dagen aaneengesloten bij Vallei Auto Groep en twee dagen in het onderwijs. Met mijn werkgevers maakte ik duidelijke afspraken. Zo konden planningen goed afgestemd worden en wist iedereen waar hij aan toe was.” De afwisseling sprak hem erg aan. Hij volgde bij Vallei Autogroep regelmatig dealer- en producttrainingen. “Deze kennis en mijn praktijkervaring deel ik nog dagelijks met studenten. Heel praktisch en waardevol,” aldus Laurens.

Blijven ontwikkelen
Onlangs maakte Laurens de keuze om volledig over te stappen naar het onderwijs. Nu geeft hij voltijd les, maar hij houdt zijn contacten met het bedrijfsleven warm. Laurens: “Ik krijg veel energie van lesgeven. En heb daarom mij hart gevolgd en besloten om voltijd les te gaan geven. Ik heb 26 jaar lang met veel plezier bij Vallei Auto Groep gewerkt. Regelmatig haal ik nog onderdelen bij het autobedrijf. Ik drink dan een kop koffie en spreek mijn oud-collega’s. Gezellig, maar ook handig. Zo blijf ik op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en weet ik wat er speelt in de autobranche.” Laurens is zeker van plan om zijn vakkennis up-to-date te houden. Wanneer er trainingen worden aangeboden die aansluiten op zijn aandachtsgebied ‘elektrische voertuigen’ gaat hij deze zeker volgen. Ook interesseert hij zich voor praktijkstages. “Mooi dat hier in het onderwijs, in de vorm van ontwikkeluren, tijd voor vrijgemaakt wordt. Maar het mes snijdt aan twee kanten. Mogelijk bieden we in de toekomst ook stageplaatsen voor instructeurs aan. Mooi om zo een bijdrage te leveren aan het opleiden van toekomstige (hybride) docenten.”    

De toegevoegde waarde van hybride docenten 
Hybride docenten schetsen een reëel beeld van de technische mogelijkheden in de sector. De studenten leren van wat er buiten de school gebeurt. Wie aan de slag wil in het onderwijs zal hiervoor een opleiding moeten volgen. Dit kan, afhankelijk van de ervaring, functie of rol, variëren van een cursus, een training over het geven van gastlessen, tot aan een volledige opleiding voor mbo-bekwaamheid of tweedegraads bevoegdheid. Ter ondersteuning hiervan zijn er vanuit de overheid en (branche)organisaties diverse subsidies en vergoedingen beschikbaar voor het realiseren van omscholingstrajecten, programma’s en activiteiten. Knooppunt Techniek is dé netwerkorganisatie op het gebied van techniek in Regio Foodvalley en speelt hier een belangrijke rol in. 

Knooppunt Techniek geeft vorm aan hybride docentschap en docentprofessionalisering 
Knooppunt Techniek wil onderwijs beter laten aansluiten op de vragen van de toekomst en het imago van technische beroepen verbeteren. Joop Hazeleger, directeur van Knooppunt Techniek: “Om zorg te dragen voor voldoende en goed opgeleid technisch personeel voor de banen van nu en morgen slaan ondernemers, overheden en het onderwijs de handen ineen met het Techniekpact Regio Foodvalley. Via verschillende activiteiten en initiatieven willen we via dit programma een bijdragen leveren aan het verbeteren van de relatie onderwijs-arbeidsmarkt, om zo het te kort van techniekdocenten terug te dringen door bijvoorbeeld de inzet van hybride docenten. Ook organiseren we binnen dit programma professionaliseringstrajecten, bedrijfsbezoeken en docentenstages.”

Meer weten?
Wil je meer weten over het hybride docentschap, docentprofessionalisering of over de activiteiten die we binnen het programma van het Techniekpact in Regio Foodvalley organiseren? Neem dan contact op met Knooppunt Techniek via info@knooppunttechniek.nl of bel Joop Hazeleger op (06) 52 64 62 75.